Hybridin ongelmasta uutinen


Kuva 1. Tekijäviite: By Thomas doerfer – Oma teos, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7869965

Tuore IS:n uutinen kertoo käytetyn hybridiauton ongelmista (Linkki). Tämmöisen uutisen voi ajatella kertovan kahdesta erilaisesta maailmasta. Joko niin, että ”semmoisia ne hybridit ovat” tai sitten ”hybridin ongelmat ovat niin harvinaisia, että ne ylittävät uutiskynnyksen”. Tuohon uutiseenhan ei liity tilastastoa vastaavista tapauksista, joten yksittäistapauksena laskisin tämän lähinnä harvinaisuusuutiseksi. Maailmassa tapahtuu oikeastaan jatkuvasti jotain poikkeuksellista ja näistä tapauksista joskus uutisoidaan.

Vaan jos ajatellaan, että Suomen henkilöautokannan keskihinta käytettyjen autojen markkinoilla olisi jotain 4000 € luokkaa, niin kysymys kuuluu: ostaistiko tuon hintaluokan hybridin tai sähköauton ennen kuin polttomoottoriauton? Itse kallistuisin ennakkoluulojeni tai tietämättömyyteni vuoksi polttomoottoriautoon. Kaikki sähköautot ja ainakin useimmat hybirdit eivät liiku mihinkään, jos akku on sökö. No eihän sitä polttomoottoriautokaan liiku akutta, mutta sen akun osaan itse vaihtaa ja se ei maksa satasta enempää. Joidenkin hybridien akku on vieläpä suhteellisesti kalliimpi kuin sähköauton ajoakku.

Koska hybridit ovat tällä hetkellä vähemmistössä autokannassa ja keskimääräistä uudempia, vielä ei edes ole nyrkkipajoja, joissa olisi perehdytty tekemään edullisia korjauksia vanhojen hybridien sähköpuolelle. Tässä tilanteessa jos olisi pakko ostaa tuollainen ehtoopuolen hybridi, niin sitten yrittäisin valkata sellaista, jossa on polttomoottorilla mekaaninen yhteys vetäviin pyöriin (rinnakkaishybridi). Näin voisi toivoa liikkeen jatkuvan, vaikkei akkuun saisikaan ladattua kuin puolet nimelliskapasiteetistaan.

Kymmenen vuoden päästä ihmiset ovat todennäköisesti viisaampia senkin suhteen, miten luotettavia vanhat hybridit ja sähköautot oikeasti ovat. En pitäisisi minään isona ihmeenä, jos kävisi niinkin, että vanhin liikenteessä oleva henkilöautokanta säilyisi Suomessa polttomoottoripohjaisena ja sähköautot paalattaisiin ns. rippikouluikäisinä. Käytettyjä polttomoottoriautojahan löytyy Suomen tarpeisiin riittävästi Euroopasta vielä pitkään.

Linkkejä aiheeseen

https://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Volt (Linkki) Amperan sisarmallista on englanniksi runsaasti tietoa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Hybridiauto (Linkki)

https://yle.fi/uutiset/3-8803165 (Linkki) Hybrideissä on omat metkunsa.

Advertisement

5 responses to “Hybridin ongelmasta uutinen

  1. Edellistä Toyotan Auris hybridiä käytin todella tyytyväisenä päälle 5 vuotta ilman mitään häikkää. Sen suurin herkku oli 1,8 ltr koneen rinnalla toimiva 60 kW sähkömoottottor, jolla auton liikkeelle lähtö sujui erinomaisesti ja pääsi ajamaan 4-5 kilometriä pelkällä akulla ja olenpa parikertaa huolimattomuuttani bensan loppusen jälkeen ajanut sähköllä lähimpään bensa-asemaan tankkaamaan – ei siis tarvinnut hakea kannulla bensaa. Mutta se mistä todella nautin oli sähkömoottorin avustuksella kiihtyvyys autolla sekä liikennevaloista että maantiellä ohitukset sujuivat todella ripeästi.
    Keväällä päätin vaihtaa uudempaan Toyotan hybridiin eli vuoden vanhaan Corolla hybridiin, koska ikä asettaa rajoituksia vanhan miehen hoksottimissa, halusin auton, jossa on kaikki mahdolliset lisävarusteet. Käytössä opin nauttimaan sekä kaistavahdista, mutta ennen kaikkea automaattisen etäisyysvahdin, joka piti edellä ajavaan sopivan ”hajuraon”, mutta salli kaistanvaihdon yhteydessä nopean ja turvallisen ohituksen. Todettakoon, että taajamassa bensan kulutus ei noussut yli maantiekulutuksen, joka pitkällä matkalla oli heiman päälle 5 l/100km.

    Liked by 1 henkilö

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.