Tässähän tuli äskettäin kirjoiteltua kaupunkisaarekeilmiöstä. Vihreäsiirtymä on sille ehkä vastailmiö? Kristiina Vainikan FB-palstalla oli otsikkokokoelma (Linkki), josta sain kipinän taas uuteen juttuuni.
Helsingin Sanomat siis uutisoi autoilun rajoituksista Helsingin ydinkeskustassa, Esplanadeilla.Kaupunkiympäristölautakunnan puheenjohtaja Anni Sinnemäki (vihr) on sitä mieltä, että näin saadaan lisätilaa kävelylle ja viihtymiselle kaupungin keskustassa. Näin varmaan on ainakin tuon lisätilan suhteen. Enkä olenkaan epäile, etteikö vihreässä kuplassa ajateltaisi myös viihtyvyyden paranevan, kun pari autokaistaa vaihdetaan pyöräilykaistoiksi. Lautakunnan varapuheenjohtaja Risto Rautava (kok) ei näe asiaa yhtä valoisasti. Hän arvelee huonon valmistelun lisäksi päätöksestä seuraavan asukkaiden ja asiakkaiden liikkumisen vaikeutumista.
Eräs ilmiö, joka ei rajoitu erityisesti Helsinkiin, on kaupunkikeskustojen näivettyminen. Onpahan Helsingin Sanomillakin ihan omana aiheluokkanaan Keskustan näivettyminen. Tässä tuossa FB-viestissäkin otsikkona näkyvä tuore artikkeli (Linkki). Liiketiloista Helsingin keskustassa on nyt yli 15% tyhjillään, kun vastaava luku oli alle 13% puolitoista vuotta sitten. Mikä hämmästyttävää, tilannetta ei ole sen pitempään tilastoitu.
Kaikkenkaikkiaan voinee olettaa Helsingin ydinkeskustan ns. kasvihuonekaasupäästöjen vähenevän. Pyöräilijöiden metaanipäästöthän eivät ole edes tilastossa mukana, joten niiden lisääntymistä ei lasketa. Vaan vaikka Esplanadeilla yksittäisen ajoneuvon päästöt lisääntyisivätkin liikennesumasta johtuean, ajoneuvojen kokonaismäärä vähentynee. Jos tarkastelu ulotetaan Kehä III:lle asti, niin sitten ei voi ilman mittausdataa sanoa, miten kokonaisuudessa päästöille tulee käymään. Onhan selvää, että ostosten tekijät liikkuvat autoilla, mutta eivät nyt sitten keskustaan.
Helsingissä on sujuva joukkoliikkenne, edes bussin perävalot eivät harmita pysäkille mennessä, koska tietää, että kohta tulee seuraava bussi. Sanon tämän parin vuoden kokemuksella. Vaan kun ostos on kaljakorin tai mikroaaltouunin kokoluokkaa, niin eihän sitä viitsisi julkiseen liikennevälineeseen mukaansa raahata, jos käytettävissä on kätevämpi kuljetustapa. Vähän sama juttuhan se on lapsiperheen ruokakaupasta tehtävien viikonloppuostostenkin kanssa.
Saapahan nähdä, miksi Helsingin keskusta muuttuu. Ei se ihan heti slummiutune, vaan kaduilla pörräävät iloisesti ravintoloiden monikulttuuriset pyörälähetit ja kauppojen kotiinkuljetuspalveluajoneuvot. Kahviloitakin varmaan on, mutta niihin ei juuri poiketa ostosmatkan ohessa. Näinköhön maailma pelastuu?

Todella harva pyöräilee lumi/jääkeleillä, vaikka muuta väittävät oman etunsa vuoksi! Katsokaa itse.
TykkääTykkää
Johan otsikossakin sanotaan, että ”Lisätilaa kävelylle” (-;
TykkääTykkää
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009207660.html
Keskustan näivettyminen Helsingissä on ainakin yritysten lukumäärällä mitattuna merkittävää. Kääntyykö suunta pyöräilykaistoja lisäten?
TykkääTykkää