Autonvalmistajat rajoittivat NOx-päästönsä EU-vaatimuksiin, EU sakotti


Dieselmoolttori on saksalainen keksintö (Linkki) ja edelleen tuntuisi autonmoottoreissa saksalainen dieselkone olevan hyvin kilpailukykyinen muualla valmistettuihin dieselmoottoreihin verrattuna. Ihan henkilökohtaisena mielipiteenäni arvelen, ettei yhdysvaltalaiseen tai japanilaiseen dieselmoottoroituun henkilöautoon kannata sekaantua.

Mitenkäs sitten käy niin, että kun saksalaiset dieselautojen valmistajat päättävät rajoittaa moottoreiden NOx-päästöt EU-normeihin AdBlue-menetelmällä, ne saavat sakot EU:lta (Linkki). Patisi Daimler, kun se sai ilmiantopalkkiona vapautuksen sakoista. Perusteluna näyttäisi olevan moottorinvalmistajien kunnianhimon puuttuminen (Linkki), kun yhdessä on sovittu, ettei kehitetä teknololgiaa enempää kuin laki vaatii. Ja tietenkin EU:n ilmastopolitiikka on mukana kuvassa.

Lukemistani lähteistä ei käy ilmi, mikä on ollut autonvalmistajien motiivi lopettaa kilpailu tässä päästöasiassa. Jos moottori A olisi vähempipäästölinen NOx-sarjassa kuin kilpailija B, niin olisihan se jonkinlainen kilpailuetu, kuten on vaikkapa vähäisempi polttoaineen kulutuskin. Miksi sitten yksi potentiaalinen kilpailutekijä halutaan vakioida? Veikkailuksi menee, mutta olisiko siinä pelätty, että EU jatkaa NOx-päästöjen kiristämistä, jos havaitaan, että siihen on teknisiä valmiuksia?

Vähän oudot sakot nuo nyt minusta ovat. Jos joku AdBlue-tekniikkaa käyttävä valmistaja olisi ollut EU:n ulkopuolella, olisiko sille edes sakkoja voinut antaa? Jos vastaus tähän on ”Ei olisi”, niin silloinhan noiden sakkojen seurannaisvaikutuksena on yritysten pyrkimys pois EU-alueelta. Sehän ei ole vapaan kilpailun alue, vaan pakotetun kilpailun alue tämän esimerkin valossa. Aika näyttää, miten käy.

Vielä yksi linkki aiheeseen: https://www.dw.com/en/eu-fines-german-carmakers-over-alleged-cartel-activities/a-58158329 (Linkki)

Advertisement

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.