Kumulatiivisia päästöjä käytetty lämpenemisennusteeseen


Sattuipa sopivasti tri Curryn viikkokatsaus (Linkki). Heti toisena viitattuna seikkana on tutkimusuutinen (Linkki), joka kertoo TCRE:stä (Transient Climate Response to Cumulative Emissions) eli tilapäisestä ilmastovasteesta kumulatiivisiin CO2-päästöihin. Koko Matthewsin ja kumppaneiden tutkielma on luettavissa netissä (Linkki).

Edellisen blogiartikkelini Facebook-jako Ilmastofoorumin sivulla aiheutti kommentoijien vähättelyä, ettei kumulatiiviset CO2-päästöt ole missään tekemisissä ilmakehän CO2-pitoisuuden kanssa. Minulle tämä TCRE-tutkimusmenetelmä oli tietymättömissä laatiessani tuota edellistä blogia. Siinä tarkoitus oli vain esittää kumulativiisen CO2-päästöjen määrä verrattuna ilmakehän CO2-määrään ja todeta, että ne päästöt sentään ovat riittävän suuret, että niillä voisi olla vaikutusta ilmakehän CO2-pitoisuuteen.

Äkkipäätä tuntuu hieman uhkarohkealta kytkeä kumulatiiviset päästöt lämpötilakehitykseen, mutta näin nyt on näköjään tehty ihan vertaisarvioidusti. Sehän tarkoittaa mm. nielujen toiminnan tarkkaa tuntemista koko aikajänteen osalta. Päästöthän eivät ole varastoitu mihinkään tiiviiseen pulloon, vaan ne ovat suunnattu nopeasti kiertävään ilmakehään, joka vaihtaa CO2-molekyylejään vilkkaasti nielujen ja lähteiden vaikutuksesta. Matthews näyttäisi myös olettavan merien hiilinielujen kyllästyvän, kun CO2-pitoisuus kohoaa ilmakehässä, mitä pidän napa-aluieiden pystyvirtauksille hyvikin epäuskottavana. Tropiikin merivesi on on eri asia, mutta sen voinee kokonaisuudessaan rajata nopean kierron laatikkoon.

Tässä vaiheessa tyydyn tässä pääosin vain uutisoimaan asiasta. Vaatii aikaa perehtyä paremmin ja ehkä tehdä oma yksinkertaistettu laskelma. Oikotietä onneen ei ehkä ole vielä löydetty?

Linkkejä aiheeseen

https://www.researchgate.net/publication/26282499_The_proportionality_of_global_warming_to_cumulative_carbon_emissions (Linkki) Matthews on ollut alan uranuurtaja, vaikkei ihan alussa ollutkaan käytössä TCRE-termiä.

https://link.springer.com/article/10.1007/s40641-015-0030-6 (Linkki) Katsausartikkeli TCRE-aiheesta vuodelta 2015.

One response to “Kumulatiivisia päästöjä käytetty lämpenemisennusteeseen

  1. Niinpä niin, tie helvettiin kivetään hyvillä tarkoituksilla. Sitä on muunmuassa liikenteen sähköistäminen.
    Yhdysvalloissa ollaan joissakin asioissa välkympiä kun Atlantin itäpuolella, ja se on laajan luonnonkaasuverkon (Natural gas) rakentaminen ja kaasun hyödyntäminen tieliikenteessä. Amerikassa kaasukäyttöisiä henkilöautoja, kuormureita, rekkoja ja työkoneita on eniten maailmassa. Teslan kotimaassa on osattu laskea nykymuotoisen sähköliikenteen hyödyt ja haitat suhteutettuna kaasun polttoon.
    Suomessa liikenteen sähköistäminen ennätysajassa kuuluu tähän ”Ekana ja edelläkävijänä kaikessa” kansalliseen syndroomaan jossa realiteetteja ja optimaalisuuksia ei paljon mietitä. Suomen liikenteen päästöjä voitaisiin vähentää enemmän kuin puolet jo heti paikalla kaasun ansiosta. Joidenkin laskelmien mukaan kaasun käyttö laskisi haitallisten ilmastopäästöjen määrää yli 80%. Lisäksi ei tarvitsisi odottaa kaukaiseen tulevaisuuteen jolloin raskaimman liikenteen kulkuneuvot olisivat luotettavasti ja kilometrioptimaalisesti sähköisiä, ja siihen saakka ne käydä runksuttaisivat diesel-öljyllä. Kun niitä voidaan jo tänään ajaa kaasulla puhtaammin. Samoin pyöräkuormaajia ja traktoreita.
    Sähköautojen akut ovat vielä pitkään ympäristöhaitta. Niiden raaka-aineet ovat uusiutumattomia eli fossiiljea. Surullista että Suomi uhraa nyt omia natura-alueitaan kaivosyhtiöille jotka muuttavat maaperän ja vesistöt kuoleman maisemaksi. Talvivaaran katastrofi on jo autuaan unohdettu ja sinisin silmin uskotaan kaivospomojen vakuutuksia siitä että moinen ei enää toistu ja kaikki soljuu vastuullisesti.
    Kaasu on uusiutuva luonnonvara ja vanhemmatkin auton on muutettavissa kaasukäyttöisiksi suhteellisen vähällä. Ympäristöystävällisempi autoilu olisi näin ollen nopeammin mahdollista yhä useammalle kansalaiselle.

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.