
Maailman ilmatieteen järjestön (Linkki) pääsihteerinä vuodesta 2016 ollut Petteri Taalas (Linkki) oli MTV3:n haastateltavana tänä aamuna, tiistaina 12.1.2021. Haastattelu on katsottavissa ainakin vielä nyt MTV3:n uutissivulta (Linkki).
Taalas toi esille sen, että ilmastonvakiointitoiminnassa on menneet pienet ja isot asia sekaisin. Pienistä asioista hän mainitsi mm. edamin tai emmentalin valitsemisen ilmastoperusteisesti. Iso asia oli kivihiili ja muut fossiiliset energiapolttoaineet.
Taalas pitää ns. uusiutuvien energiamuotojen lisäksi myös ydinvoimaa sopivana vaihtoehtona. Hän ei myöskään pelottele maailmanlopulla, vaan tulevaisuus on enintään harmaa, jos ilmastonvakiointi epäonnistuu.
Ettei menisi ihan pelkästään kehumiseksi, niin tämä särähti korvaani: ”…meidän pitää luopua kivihiilen, öljyn ja maakaasun ja Suomessa myöskin turpeen käytöstä…” Tuohan kuulostaa siltä, että vain Suomessa turpeen päästöt ovat ilmaston kannalta haitallisia. Tästä aiheesta voi lisää lukea vaikkapa Antero Ollilan blogista (Linkki).

Millainen on maailma ilman fossiilisten raaka-aineiden hyödyntämistä ja hiilidioksidi-päästöjä? Se on utopia jossa emme käytä lainkaan metalleja, muovia, kumia, hiili/lasikuitua ja lasia. Hiiletön maailma on sellainen jossa ei ole mitään elävää.
Nyt kun Suomessa puuhaillaan kaikenlaisia tiekarttoja ja fantasioidaan täydellisen puhtaasta ja laboratorionkliinisestä tulevaisuudesta, niin ensimmäisenä ikkunasta lentää realiteetit pihalle. Hiilineutraali ja fossiili-vapaa ovat valheellisia ja harhaanjohtavia termejä. Ne perustuvat mielikuviin, ei tieteellisiin faktoihin.
Fossiilipohjaiset raaka-aineet eivät ole poistumassa käytöstä pitkiin aikoihin. Sähköautot, aurinkopanelit ja tuuligeneraattort valmistetaan fossiilisista raaka-aineista uusiutumattomia luonnonvaroja kuluttamalla ja ilmastoa kuormittamalla. Kaikki elämä tuottaa raskasta hiilidioksidia ilmastoon (vaarallisimpana lehmänp**ka).
Kun hallitus lyö lukkoon kaupat uusista hävittäjistä, niin yllätys yllätys, ne eivät olekaan sähköhävittäjiä vaan ne polttavat runsaasti lentokerosiinia.
Nyt, tälläkin hetkellä joku Veikko Huovisen tarinoista tutun T. Kesselin kaltainen kuljetusalan pienyrittäjä kiroilee heikkojen katteiden ja korkeiden kustannusten ristipaineessa. Kun tukkikuormaa pakkasessa lastaavalle rekkamiehelle rätkäistään vielä tuntuva hinnankorotus diesel-öljyyn jota ilma ei leipä pöytään tule, niin pinna on venytetty äärimmäiselle jännityksen asteelle. Suomen päättäjien pakkomielteinen mallioppilas- ja maailman edelläkävijä syndrooma maksaa enemmän kun mihin Suomella on oikeasti varaa. Ihmisten elämäntapaa rajoittamalla ja kallistamalla ei päästä odotettuun lopputulokseen.
Vaihtoehtoisten voimalinjojen määrä tulee kasvamaan autoliikenteessä joka tapauksessa. Liikenneteknologia on kehittynyt siitä lähtien kun ensimmäinen auto rullasi tien päälle. On mahdotonta ennustaa kuinka monta ei polttomoottorista autoa on liikkeellä 2030, mutta jokatapauksessa enemmän kun nyt. Tosiasia on silti sekin, että Suomessa on paljon 500-1000e/kk käteensaavia köyhiä autoilijoita joilla ei ole mitään mahdollisuuksia hankkia uutta tai edes vähän käytettyä autoa, saati kallista sähköautoa. Heillä on jo vaikeuksia ylläpitää sitä muutaman satasen -90 luvulta peräisin olevaa kärryä joka on heille kuitenkin välttämätön. Jos heidänkin autoilun kustannuksia entisestään kiristetään, niin tilanne käy täysin mahdottomaksi.
TykkääTykkää
Kommentoijan 1. viesti jää aina hyväksyttäväksi. Valitan viivettä ja toivon lisää kommetteja.
TykkääTykkää
Ei tuossa blogissa ollut sanaakaan, joka todistaisi muuta kuin Taalas väitti. Se, että suo sitoo hiilidioksidia on eri asia kuin se, syntyykö turpeen polttamisesta päästöjä. Aivan kuten se, että maassa olevassa hiilessä on paljon hiiltä, mutta poltettua se leviää ilmakehään.
TykkääTykkää