Pieniä sähköautolaskelmia II


On aina ilo saada ”tilauksia” blogin aiheeksi. Niinpä edellinen sähköautoihin liittyvä laskelma poiki toiveen laskea myös sähköverkkoon liittyviä asioita.

Kun otin tulevaisuustoiveikkaan sähkäauton kulutuslukeman 10 kWh/100km ja sitten vuosittaisen ajokilometrimäärän 20 000 km/v, niin sain yksittäisen ajoneuvon energiantarpeeksi vuodessa 2 MWh. Siinä ei ole huomioitu talven tuskia, eikä muita pikkujuttuja. Sitten 700 000 sähköauton vuosienergiantarpeeksi laskin 1,4 TWh. Kun koko sähköenergian vuosikäyttö Suomessa on luokkaa 90 TWh (Linkki), eivät sähköautot muodostaisi ylivoimaista ongelmaa tässä suhteessa.

Vaan sitten on lataustehon tarve, joka onnellisten tähtien alla jakautuu tasaiseesti ympäri vuoden ja vuorokauden. Vaan entäpäs, kun tulee joulu tai juhannus? Ei voitane olettaa, että kaikki lataavat sähköautonsa jo viikkoja ennen pitempää lomamatkaa, vaan melko uskottavaa on lataustarpeen keskittyminen juhlapäivien aatonaattoon.

Kuva 1.

Kuvassa 1 vihreä viiva on normaali sähköverkon tehontuotto ja -kulutus pyöristettynä 10 000 MW (Linkki). Sininen viiva on sähköautojen samanaikainen lataus 2 kW teholla, joka vastaa suurinpiirtein vanhanajan parkkitolpan tarjontaa. Vaikka kaikki 700 000 uutta sähköautoa olisi latautumassa tällä teholla samaan aikaan, ongelmaa ei nähdäkseni olisi. Vaan jo 10 kW latauslaitteiden käyttö voisi tuottaa pientä ongelmaa, jos kaikki lataisivat samaan aikaan. Kun sitten mennään punaiseen 100 kW:n latauskäyrään, niin siinä ongelmat alkavat olla käsillä jo 10% sähköautokannan kohdilla. Pikalatausasemille tuo lukema on kuitenkin ihan normaali arvo.

En sano, että tämä laskelmani tekisi tuon 700 000 sähköautokannan mahottomaksi Suomessa nykyisellä sähköverkolla, mutta saattaisi tuo vaatia pientä valvontaa, ettei kovan pakkasjoulun aatonaatto olisi ihan pimeä edes pääkaupunkiseudulla.

Advertisement

5 responses to “Pieniä sähköautolaskelmia II

  1. Mielenkiintoinen laskelma. Luulen että tulevaisuudessa 2 kW lataus tulee olemaan ”pimeän keskiajan” historiaa ja sähköverkkomme tulee kaipaamaan merkittävän päivityksen kun sähköautot yleistyvät. Ja tästä päivityksestä lapsemme saavat maksaa tähtitieteellisen summan Carunalle. Ehkä vielä lapsenlapsemmekin, kuka tietää?

    Liked by 1 henkilö

    • Sillä 2kW:n laturilla saa yönyli ladattua sen verran, että kaupunkipaikoissa pääsee melkoisella varmuudella oikean laturin äärelle.Haja-asutusalueella samaan pääsee viikonlopun yli ladaten.

      Tähän liittyy sitten sellaista ”hauskaa”, että asuntoyhtiössä (kerros- tai rivitalo) asuvat eivät taida vielä 2020-luvulla saadakaan nopeampaa latausta. Tämä asukkaiden enemmistön kyvyttömyys nopeampaan lataukseen saattaa syödä sähköautojen suosiota vielä kymmenenkin vuoden päästä.
      Omakotiasukkailla on suhteellisen edullisesti mahdollisuus tuollaiseen 10 kW laturiin, mikäli sähköliittymä vaan riittää. Laturi asennettuina on parisen tonnia, mikä on pikkuraha uuteen sähköautoon verrattuna.

      Sähköverkkojen kestävyydestä minulla ei ole tarkempaa tietoa, mutta kun sähköautot oletettavasti yleistyvät pääkaupunkiseudulla eniten, niin siinä voi tulla aiemmin suunniteltuun verkkoon vähän vinoa rasistusta. Juurikin pahinta voi olla se joulun aatonaatto.

      Tykkää

  2. Tuo esittämäsi 10% lataus 100kW teholla vaatisi siis kuitenkin 70000 suurteholatauspistettä. Näitä ei saa omakotitaloihin ilman suuria remontteja (ja tällöin sähkön perusmaksutkin nousisivat varsin suuriksi, ne kun ovat tehoperusteisia). Eli tällaisia latauspisteitä tulee olemaan Suomessa max 10.000, jolloin vaikutus sähköverkkoon on aika rajallinen.

    Liked by 1 henkilö

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.