Sähköautovero ratkaisuksi latausongelmiin


Muistan yhden sähkömiehen todenneen, ettei sähköautojen lataaminen onnistu niin vain, sitten kun niitä sähköautoja on runsaasti. Oikeassa taisi ammattimies olla. Nyt  IS uutisoi tulevaisuudessa näkyvästä ongelmasta (Linkki). Ongelman voisi ehkä tiivistää niin, ettei asunto-osakeyhtiössä asuva voi käyttää sähköautoa. Tämä johtuu siitä, ettei johdot eikä sulakkeet kestä.

Rahallahan saa ratkaistua useimmat maalliset ongelmat, niinpä rahalla saa myös lähimmältä suurjännitemuuntajalta vedettyä sähköauton lataustolppaan riittävästi virtaa. Vaan kenenkä rahoilla? Melko luontevaa olisi laittaa väliaikaisen autoveron kaltainen sähköautovero, joka kerättäisiin vain ladattavissa olevilta autoilta ja korvamerkittäisiin asuntokannan latausjärjestelmien uusintaan. Kun asia olisi hoidettu, veroa voitaisiin ehkä alentaa.

On toki epätodennäköistä, että kaikkia yhden kaupungin sähköautoja ladattaisiin yhtäaikaa, mutta hyvin suunnitellussa infrassa tämäkin vaihtoehto tulisi huomioida. Tuollaisia poikkeuspäiviä voisivat olla juhlapyhien aatonaattot, kun ”kaikki” ovat lähdössä pitemmälle matkalle, ehkä vielä huonompien latausmahdollisuuksien alueille. Silloin tarvitaan korkeampaa suorituskykyä sähköverkostolta aina Olkiluodosta lähtien.

Asun nykyään vastavalmistuneessa kerrostalossa. Autokellarissa näkyy olevan 4 latauspaikkaa, jotka myös näyttävät olevan varattuja, tosin ehkä pari paikkaa on polttomoottoriautojen halussa. Itse arvelen, että kyse on ollut asukkaan ennakoinnista. Ajaa vielä polttomoottorilla, mutta haluaa varmistaa sähköauton käyttömahdollisuuden myöhemmin. Kaikenkaikkiaan taloyhtiössä on 60 asuntoa ja parkkihallissa 15 paikkaa. Hyvien joukkoliikenneyhteyksien ja palvelujen läheisyyden vuoksi auto ei kaikille olekaan välttämättömyys, mutta kun sähköautojen osuus kohoaa yli 25% autokannasta, on meidän uusi taloyhtiömmekin vanhanaikainen tältä osin.

Mitä muutoin tulee sähköautoihin, niin oma kantani on tullut niitä kohtaan vähemmän epäluuloiseksi tämän pitämäni Roskasaitti-blogin elinaikana. Nyt esimerkiksi en isommin epäile, että uuden sähköauton ostaja joutuisi vaihtamaan koko sähköauton akuston ihan vaan siksi, että se on menettänyt toimintakykynsä. Samalla käytettykin sähköauto saattaisi olla hintansa väärti. Tämä nyt ei tietenkään tee sähköautoista ongelmattomia, kun huomioidaan infran muutostarpeet ja materiaaliketjujen elinkaaret.

2 responses to “Sähköautovero ratkaisuksi latausongelmiin

  1. Akuista havaintoja: minulla on ns. sähkösavuke, joka saa energiansa vaihdettavasta 18650-akusta. Ostin niitä 4 kappaletta, jotta minulla on aina vaihtoakku käytettävissä. Niitä saa ladata n. joka päivä, joskus vähän harvemmin. Jo vuodessa huomaa latauksen alentuneen hieman, veikkaisin että kahdessa-kolmessa vuodessa ne ovat jo vaihtovalmiit.

    Koska nämä akkukennot ovat samoja kuin ne joita sähköautoissa käytetään, arvaisin että sähköauton akun elinkaari on maksimissaan jonkun neljä vuotta. Jos sitä tämän jälkeen haluaa käyttää muuhunkin kuin kauppamatkoille, on syytä vaihtaa akusto.

    Tykkää

  2. Minulla on ollut jo aika monta sähköautoa, joista kaikkia en ole itse paljon käyttänyt. Yleensä niissä on ollut neljä sormiparistoa, joista jotkut ovat olleet ladattavia. Kakessa on oma paristo.
    Joskus 80-luvulla yksi sähköauto oli kummitusmallia, sillä se raksahteli ja nytkähteli itsekseen olohuoneessa öisin. Vaimon kanssa sitä aikamme ihmeteltiin, lapset nukkuivat. Pian selvisi, että tuo yksilö otti radiosignaalia jostain kaukaisesta lähteestä. Siitä vehkeestä piti kääntää virtakytkin kokonaan pois päältä. Heh.
    Jos menis enempi autoiluasiaan, eppäilen, että minulta jää sähköautot kokonaan ostamatta ja käyttämättä. Ensi vuonna tarttis uusia ajokortti ja taidan vielä uusiakin sen, sillä nykyisin saa halavalla melko toimivia ja siistin oloisia ajokkeja polttomoottorilla. Jos mualima ei sillä konstilla pelastu, ei se minun pienillä ajoillani tuhoudukaan.

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.