Taas sähköautojen päästöistä


Täyssähköauto on päätötön päästötön, jos mitataan pakoputken päästä, kun sitä ei edes ole täyssähköautosta. Muutoin sähköauton päästöt voivat olla myös suuremmat kuin polttomoottoriauton, jos päästöiksi lasketaan myös auton valmistuksen ja sähkön tuotannon kaikenlaiset päästöt sekä ajoneuvon aiheuttamat saasteet ajon aikana.

WUWT-sivustolle minulle uusi kirjoittaja Tilak Doshi ketoo lähinnä kvalitatiivisesti sähköautojen aiheuttamista terveys- ja ihmisoikeusongelmista (Linkki). Esimerkiksi ”artesaanikoboltti” eli käsin kaivettu koboltti on osin lapsityövoimalla tuotettua. Näin sähköautoilija tukee epäinhimillisyyttä toisaalla paistatellessaan erinomaisuudellaan kotinurkillaan.

Doshin artikkelissa viitataan myös professori Kellyn arvioon akkumateriaalien riittämättömyydestä, jos liikenne siirtyy täysin sähköiseksi. Tämä ongelma saattaa vähintäänkin tuhota haaveet halvasta sähköautosta jokamiehelle. Harvinaistuvat mineraalit kun pakkaavat kallistumaan. Jos tämä ongelma ratkaistaan sähköautojen yleistymisvaiheessa, ehkä kehitettävä akkujen kierrätys saattaa pitä sen sitten kurissa myöhemmin. Tässä toki pitää huomioida kuvitelmat käytettyjen akkujen toisiokäytöstä asuntojen sähkövarastoina. Jos asuntokohtaiset sähkövarastot yleistyvät (uusilla tai autoista poistetuilla akuilla), harvinaisten mineraalien tarve saattaakin tuplaantua.

Doshin artikkelin komenttiosiossa puhutaan renkaiden ja jarrujen päästöistä ja kinastellaan siitä, onko sähköautojen jarrut vähäpäästöisempiä. Renkaiden päästöt ovat globaalisti merkittävät mikromuovilähteenä ja kun sähköautoissa on enemmän massaa ja parempi vääntö kuin perusbensakulkimissa, voisi rengaspäästöt ollakin suuremmat sähköautoilla. Suomen oloissa tässä tulee lisänä vielä nastarenkaiden asfalttipölypäästöt, joiden tuskin voi olettaa olevan raskaammilla autoilla vähäisempiä.

Sähköautot ovat nähdäkseni lyömässä läpi. Tähänhän viittaa Teslan osakkeiden arvokin. Niiden yleistymistä tuskin kannattaa kiihdyttää yhteiskunnan verovaroilla, koska niiden haitatkin ovat melkoiset. Parhaana näkisin ainakin Suomessa polttomoottoriautojen luonnollisen poistumisen. Sähköautot ovat toistaiseksi melko sopimattomia mm. kerrostaloasukkaille, kun vanhoissa kerrostaloissa ei ole latausmahdollisuutta. Tässä on vaarassa joutua polttomoottoriautoilijatkin maksumiehiksi infran uudistukselle. Maksua voi langeta yhtiövastikkeiden kautta, mutta myös vuokrien kohoamisen kautta ketjussa veronmaksaja-verottaja-Kela-asumistuki-Kojamo.

Ilmastonvakiointi käy kalliiksi. Vielä kalliimmaksi se tulee meille, kun käytetään tehottomia keinoja vain Euroopassa.

Mainoksesta

Ylläolevaan asiaan sinänsä liittymätön mainos, joka löytyi viitatun artikkelin alapuolelta.

Olisiko ollut Herlinin Antti pikkurahan puutteessa ja antanut nimensä mainokseen? Tuskinpa, sillä näin jossain jutun (HeSa?), missä mies valitti, ettei saa  estettyä nimensä käyttöä. Tässä olisi varmaankin lainsäädännön kehittämisen paikka. Jos kerta valheelliset tekstitkin saadaan siivottua netistä, niin miksei sitten valheellisia mainoksia? Se on melko selvää, ettei Anthony Watts blogin pitäjänä pysty paljoakaan tekemään oman bloginsa mainosten sisällöille, koska ne tulevat ohi hänen päätösvaltansa. Roskasaitilla vastaava vaara on vähäisempi, sillä kukapa haluaisi mainostaan Roskasaitille ;-)

Advertisement

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.