Hämmentävää uutisointia roottoripurjeesta


Kuva 1. Kaksi uutista. Kuvankaappauslähteet: Ks. Lähteitä-osio. Kysymysmerkkejä lisätty

Sattuipa harvinaisen erisuuntaiset uutiset kahdelle Alma Median lehdelle samana päivänä. Talouselämä uutisoi roottopurjeesta valoisasti, Iltalehti synkästi, jos tulevaisuutta ajatellaan.

En tässä ota kantaa asian lopulliseen totuuteen, vaan ainoastaan siihen, että sama asia voidaan uutisoida varsin eri tavalla. Blogin ilmastoaihettahan tuo roottoripurje liippaa sitäkautta, että polttoaineen säästö on nykyään korostunut ympäristöteko. Toteanpahan vain, että useampia uutislähteitä seuraamalla on mahdollista saada kattavampi kuva asiasta kuin asiasta.

Tekninen toimivuus ei aina tarkoita taloudellista toimivuutta. Esimerkiksi investoinnin takaisinmaksuaika voi olla liian pitkä, vaikka tekniikka sinänsä toimisi.

Viking Linen uuteen, Kiinassa rakennettavaan alukseen tehdään roottoripurjeille tilat, mutta niiden asennus ei tapahdu ainakaan Kiinan telakalla.  Että ahvenanmaalaisten alus rakennetaan Kiinassa eikä Suomessa, se saattaa vähän kaihertaa mannersuomalaisia veronmaksajia, joilta vuosittain on peritty miljoonia Viking Linen tukemiseen.

Kuva 2. Viking Grace ennen roottoripujeen asennusta. Tekijäviite: By kallerna – Oma teos, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=29418224

Lähteitä

https://www.libera.fi/wp-content/uploads/2015/06/Libera_Yritt%C3%A4jyys_Analyysi-FINAL.pdf (LinkkiPDF) Viking Line -yhtiö on ollut suurin yritystukien saaja useana vuotena.

https://www.talouselama.fi/uutiset/nyt-roottoripurje-naytti-voimansa-suomalaisyhtion-keksinto-tuomassa-sievoisen-saaston-viking-linelle-teknologia-toimii/c096afea-2b61-415e-ac18-2a51c747063b (Linkki)

https://www.iltalehti.fi/talous/a/36de9901-d25e-4dba-923f-3d7ff86808f4 (Linkki)

Mainokset

4 responses to “Hämmentävää uutisointia roottoripurjeesta

  1. Viking Gracen moottoriteho on 30400 kW. Moottoripurje VOI antaa optimiolosuhteissa 3000 kW. Sitä kuitenkin pyörittää sähkömoottori, joka kuluttaa 15-35 kW. Tuuliolosuhteet saaristomerellä ovat ilmeisesti sellaiset, että optimitehoihin ei juurikaan päästä. Tuuli suoraan sivulta tuottaa optimitehon. Saaristomerellä laivajoutuu jatkuvasti muuttamaan kulkusuuntaansa saaria väistellessään. Yleissuuntahan on itäkoillisesta länsilounaaseen, eli taitaa olla lähinnä vallitsevien tuulten suuntainen. Turun Sanomien mukaan Viking Line on pettynyt moottoripurjeeseen, eikä uusia asenneta ainakaan Kiinassa. Laitetoimittaja ihmettelee Vikingin kantaa. On tainnut jäädä joku perusasia huomaamatta.

    Liked by 1 henkilö

  2. Laivayhtiö kuitenkin tarjosi testialustan laivastaan tuolle purjeelle. Ja varmaankin saisi jonkinlaista ympäristötukea hankintaan mutta silti sitä ei ainakaan tuolle laivalle meinata jättää. Tilannehan ei ole mitään parasta mahdollista Viher-PR:ää joten luulisin tuohon päätökseen olevan erittäin väkevät syyt.

    Tykkää

  3. Erisuuntaiset uutiset eivät hirveästi ihmetytä. Tällä hetkellä Yle sekoittaa ”uutisessaan” otsonin ja CFC-kaasut keskenään. Silleen niinku oikeasti. Ei ole typo, vaan konsistentisti vaan väärin. Kai ne korjaa, koska palautetta sataa varmaan 50 postia tunnissa, tai ehkä enemmänkin, mutta onhan toi huolestuttavaa, että luonnontiedeuutisia tekee tyypit, jotka ei erota happea CFC-yhdisteistä.

    https://yle.fi/uutiset/3-10797697

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.