EU on ilmastopolitiikallaan lyhentänyt kansalaisten elinikää


Kuva 1.

Ei voi lakata ihmettelemästä, että miten on mahdollista, että koottaessa Euroopan poliitikkojen parhaimmisto tekemään yhteisiä päästöksiä, saadaan niin tyhmiä tuloksia. Esimerkiksi EU:n ilmastopolitiikan pääpainopisteenä oleva ilmakehän CO2-pitoisuuden globaali alentaminen, niin EU:n ilmastopolitiikka on käytännössä lisännyt globaaleja CO2-päästöjä hiilivuodon kautta ainakin tämän vuosituhannen alkuvuosina, kuten kuva 1 kertoo.

Nyt sitten on laskettu ruumiita (Linkki), joita on tullut dieselautojen NOx-päästöistä EU-alueella. Science Dailyn julkaisemassa uutisessa mainitaan EU:n into suosia dieselautoja, jolla on pyritty vähentämään ihmiselle paikallisesti täysin haitattomia CO2-päästöjä. Lopputuloksena tästä intoilusta on ollut ihmiselle paikallisesti haitallisten hiukkas- ja NOx-päästöjen lisääntyminen. Kuolemantapaukset tuskin ovat näissä kuitenkaan koko väestöön tasaisesti osuvia, vaan nimenomaan lyhentävät elämää meiltä vanhuksilta. Niinpä otsikostanikin jätin tappamisen pois.

NOx-päästöihin liittyy sitten myös autonvalmistajien testihuijaukset, jotka johtuvat siitäkin, että EU on myöhemmin asettanut päästörajat teknisesti liian vaativiksi, kun se ensin on saanut dieselautokannan epäterveellisen laajaksi.

Taas tänään näin edellä ajavan auton pakoputkesta tulevaa nokea. Tämä on mielestäni ollut varsin tyypillinen tilanne dieselmoottoreissa. Uusina ne täyttävät aikansa vaatimukset, mutta vanhemmiten tallaa painettaessa nokea tupruaa. Kylmällä koneella vielä herkemmin. Tähänkin viitataan tuossa uutisessa.

Kasvissyöjillä saattaa esiintyä joitain hermostollisia puutostauteja, jotka korjaantuvat sekaravinnolla. Mutta tuskinpa tälläkään saa selitettyä tätä EU-päätöksenteosta loistavaa typeryyttä. Eihän siellä kaikki ole ituhippejä sentään valmistelevissa virkamiehissäkään? Asisoiden tila tältä osin jää edelleen minulle mysteeriksi.

Linkkejä aiheeseen

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1352231018304382?via%3Dihub (Linkki) Guillaume P.Chossièren ja kumppaneiden tutkielma kokonaisuudessaan.

https://ourworldindata.org/co2-and-other-greenhouse-gas-emissions (Linkki) Kuvan 1 lähde ja muutenkin päästötietoja sisältävä sivu.

 

Mainokset

3 responses to “EU on ilmastopolitiikallaan lyhentänyt kansalaisten elinikää

  1. Tuore artikkeli aiheeseen liittyen:
    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/saksan-ymparistovirasto-dieselkannustimet-yhta-tyhjan-kanssa/CqugEwR5
    Lyhyesti: vanhojen dieseleiden vaihto uusiin ei ratkaise NOx-päästöjä, katalysaattoreiden jälkiasennus voisi ratkaistakin.

    Lisätään vielä tämäkin:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_exhaust_fluid
    Urealiuos on siis ratkaisu, mutta Suomen oloissa se toimii talvella hitaammin, riippuen siitä, miten jäätynyt liuos lämmitetään.

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.