Ostaisinko Jaguarin?


Kuva 1. Eri automerkkien NOx-päästöjä tiellä ajattaessa.

Törmäsin autopäästöuutiseen (Linkki). Yritin pengata vähän tarkemmin tietoja, missä mennään. Piti vähän lukaista uutisessa mainittua raporttia (LinkkiPDF), josta myös kuva 1 on kaappailtu.

Typen oksidit, joista käytetään ryhmälyhennettä NOx (tai NOx), ovat sellaisia liikenteen päästöjä, jotka ovat ihmisille haitallisia suurkaupunkiympäristössä, eli kun ajoneuvotiheys on suuri. Viitattu kirjoittajien Yoann Bernard, Uwe Tietge, John German ja Rachel Muncrief raportti sisältää paljon muutakin, mutta lopun jätän lukijoilleni itseopiskeluun. Ohitan tässä pitkälti myös bensiinillä kulkevat autot, koska niissä NOx-ongelmaa ei samassa määrin ole kuin dieselkoneissa.

Kuvaan 1 liittyen raportissa sanotaan mm. näin:

Diesel NOX emissions also varied considerably by manufacturer and at much higher levels. Even the best manufacturer group, Jaguar Land Rover, had average emissions of more than twice the type-approval limit. All other manufacturer groups emitted more than four times the type-approval limit. The four worst groups—Suzuki, Subaru, Fiat Chrysler Automobiles, and Renault-Nissan— had average emissions 12 times the type-approval limit.

Suomeksi sanottuna parhaaseen A-ryhmään kuuluvat Jaguarin dieselit tuottavat vaadittuun E6-normiin nähden tuplapäästöt, mutta japski- ja mafiadieselit pöräyttävät yli kymmenkertaiset päästöt. Kuten ammattiasentaja sen minulle kertoikin, eivät osaa valmistaa dieselkoneita henkilöautoihin Japanissa eikä Amerikassakaan. Toyota on tämän huomannutkin ja ilmoittanut luopuvansa kokonaan tämän moottorityypin myynnistä Euroopan markkinoille (Linkki).

Kuvasta 1 nähdään myös, että VW:n diselinsinöörit ovat parhaansa yrittäneet, mutta kun raja on ollut liian tiukka, on sitten pitänyt keksiä kiertotie (ei näy kuvassa), josta onkin riittänyt uutisia ja korvausmaksuja.

Mites sitten Jaguar on kepittänyt volkkarin? Yksinkertainen selitys taitaa olla se, että luksusdieselautoihin kannattaa asentaa toimiva urealisäykseen perustuva NOx-putsausjärjestelmä (Linkki), eikä tuotteen loppuhinta silti kohoa ostajan mielestä kohtuuttomasti. Ettei Jaguar ole tuossa tienpäällä suoritetussa mittauksessa alittanut päästörajaa, saattaa johtua siitäkin, että mittaukseen on tullut mukaan niitäkin uudehkoja Jaguar-malleja, joissa NOx-putsaria ei vielä ole.  Ainakin toisenlaiset mittaukset antavat rajan alittavat tulokset uusille dieselmalleille (Linkki). Tai sitten se ureaputsari on normiajossa niuhkahkosti käytössä?

Laskeskelin tässä, että jos myyn rivitaloasuntoni, saattaisin pystyä ostamaan uuden Jaguarin ja tarvitsemani dieselpolttoaineen siihen, mikä mikäli muuttaisin telttaan asumaan. Tätä täytyy harkita. Harkinta-aikana ajelen bensarellulla ja lisään tankkiin E85-viinabensaa, joka hieman vähentää myös NOx-päästöjä mm. hiukkaspäästöjen vähenemisen ohessa (Linkki).

Linkkejä aiheeseen

https://fi.wikipedia.org/wiki/Euro-p%C3%A4%C3%A4st%C3%B6luokitukset (Linkki) Euro-päästöluokituksesta Wikipediassa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Typen_oksidit (Linkki) NOx-artikkeli Wikipediassa.

https://www.jaguar.fi/jaguar-mallisto/uusi-xf/hinnat-ja-tiedot/hinnasto.html?gclid=EAIaIQobChMI1fKKmOnu2wIVkUMYCh3d1ATuEAAYASAAEgL9LvD_BwE (Linkki) Jaguar-hinnasto Suomessa.

Mainokset

2 responses to “Ostaisinko Jaguarin?

  1. Meikäläisen kämpät ja muut arvoroinat on myyty vuosia sitten, mutta saattaisin minäkin vielä saada irti Jaguarin. Jostain voisin löytää sen merkkisen ikivanhan polkupyörän. Semmoinen mainoslause oli joskus, että ”kevyesti polkee vaari, vaarilla on jaguaari”.
    Lihas- ja puuskutuskäyttöisen jaggen päästöistä en tiedä. Oikeesti olen viime aikoina havitellut sähköpyörää, mutta paremmat sellaiset ovat kalliita.

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.