Alkemiaa tarvitaan ilmastonvakiointiin?


Välillä harmittaa vähän. Joskus sitten taas enemmän. Yleensä lukiessani Science Dailyn kemiaan liittyviä uutisia harmittaa paljon. Ensiksikin SD:n osio, jota luen, käsittelee ympäristöä ja ilmastoa, eikä varsinaisesti kemiaa. Tästäkin johtuen kemiaan liittyvät uutuusarvot tutkimuksissa on uutisoinnissa alistettu esim. ilmastonvakioinnille. Lopputulos on usein jotain naurettavan ja itkettävän väliltä. Tämänkertaisessa tutkimusuutisoinnissa on sekä taikuutta otsikossa että alkemiaa tekstissä (Linkki).

Taustoitan hiilidioksidin pelkistämistä sen verran, ettei se ole mikään uusia asia kemiassa, jos vaikka yhteyttäminen vanhana tekniikkana sivuutettaisiin. Palava magnesiumlastu hiilidioksidiin työnnettynä tuotti jo keskikouluni kemiantunnilla hiiltä ja magnesiumoksidia. Googlen hakutulos termillä ”carbon dioxide to fuel” tuottaa n. 40 miljoonaa osumaa, joista ainakin etusivu näyttäisi olevan juuri haettua asiaa.

US Navy on aikeissa tuottaa polttoainetta meriveden hiilidioksidista ja vedestä (Linkki). Tässä kyse on lähinnä siitä, että ydinenergialla liikkuva lentotukialus voi olla vuosikausia merellä, mutta hiilivetyjä polttavat lentokoneet eivät lennä ydinenergialla, joten niiden polttoainevarasto voi kaivata täydennystä paljon tiheämpään kuin itse aluksen polttoainevarasto. Tällöin ydinenergiaa kannattaa haaskata lentokonepolttoainetuotantoonkin, koska kansallisella turvallisuudella ei ole hintakattoa.

Jos nyt palaamme alussa viittaamaani Atifin ja kumppaneiden tutkimukseen (Linkki), niin uutuusarvoa siinä näyttäisi olevan lähinnä siinä, että vismuttielektrodeja käyttäen hiilidioksidin elektrolyyttinen pelkistys antaa erilaisia lopputuotteita erilaisissa ionisissa nesteissä. Prosessin hyötysuhteesta en havainnut täsmällistä mainintaa, mutta se lienee kilpailukykyinen aiempiin vastaaviin prosesseihin verrattuna. Vismutti ei ole kallista metallia, mutta ioniset liuokset ovat ainakin suolavesiliuoksia arvokkaampia.

Hiilidioksidin näkeminen arvottomana jätteenä on harhaa. Sehän on arvokasta ja välttämätöntä lannoitetta kasveille. Sähköenergian käyttö nestemäisen tieliikennepolttoaineen tuotantoon on varsin kyseenalaista, koska sähköllä saa ajoneuvon liikkumaan ilman polttoaineeksi muuttamistakin. Esimerkiksi kivihiilivoimalan tuottaman hiilidioksidin muuntamiseen nestemäiseksi polttoaineeksi tarvittaisiin koko voimalan sähkötuotanto ja vielä toinen mokoma lisää sähköä. Täytyy olla aika pitkälle ”sähkö tulee töpselistä” -ihminen, että pitää moista ympäristötekona.

Ehkä tämä riittää tällä kertaa sen osoittamiseen, miten pahasti ilmastonvakiointihaaveet voivat sotkea vakavaa tiedettäkin?

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.