Jälleen uusi litiumioniakkuläpimurto


Kuva 1. Sähköauton akkusijoittelua. Lähde: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Nissan_Leaf_012.JPG

Kauppalehti uutisoi uudesta litiumioniakusta (Linkki). Uutisen mukaan uuteen anodimateriaaliin saadaan ladattua kaksinkertainen määrä energiaa. Vaikka tämä ei tarkoitakaan koko akun energiatiheyden tuplaamista, uudella alumiinitinalejeeringistä valmistetulla anodilla väitetään olevan useita muita etuja vanhaan grafiittipohjaiseen anodiin verrattuna. Eräs niistä on edullisempi hinta.

Sähköautot ovat globaalisti vähintäänkin läpimurron kynnyksellä. Vaikka se tarkoittaakin autoilun energilähteen siirtymistä maaöljystä pääosin kivihihiilleen, siinä on suurkaupungeissa se huomattava etu, että saastelähde on pistemäinen eikä pitkin teitä ja katuja. Suomessahan tätä etua ei oikeastaan ole, koska ei ole suurkaupunkejakaan.

Monissa maissa on haluja ja valmiuksia kivihiilivoimaloiden tuottaman, ihmiselle haitallisen savusumun hillintään. Tähän on siis teknologiaa olemassa, mutta Kiinassa sitä ei ilmeisestikään käytetä täysimääräisesti, valokuvista päätellen. Osa savusumusta voinee syntyä myös yksityistalouksien ja muiden pienempien yksiköiden hiilen poltosta. Tähän osaan sähköautoilla tuskin on koskaan vaikutusta.

Jos teksasilaisten esittelemä akkukeksintö, mahdollisesti joiltakin ominaisuuksiltaan edelleen kehitettynä, tekisi läpimurron ja näitä akkuja voisi taloudellisesti ladata sähköautoissa tuhansia kertoja nyt koetilanteessa käytettyjen kymmenien kertojen asemesta, sehän tarkoittaisi sitten sitäkin, että nyt ostettavat sähköautot ovat liikkeellä huonommilla akuilla. Toisaalta läpimurtoon voisi mennä tuotekehityksessä vielä se aika, jona tänään ostetun sähköauton akku kuitenkin vanhenee, jolloin vahinko olisi ehkä siedettävä?

Omana käsityksenäni sanon, ettei meillä Suomessa ole mitään erityistä kansantaloudellista syytä pyrkiä sähköautoilun kärkimaaksi maailmassa. Ulkomaalaisvalmisteisten sähköautojen korkeampi hankintahinta hävittää helpostikin liikenne-energian lisääntyvän kotimaisuusasteen edun. Pitkät välimatkat sukulaisiin tai kesämökille vaativat meillä paljon enemmän ongelmien ratkaisemista kuin vaikkapa Hollannissa, jossa maan joka kolkka on tavoitettavissa yhdellä latauksella. Kylmä syö sitten sähköauton etuja entisestään. Siksi kannattanee useimpien autoilijoiden vielä odottaa niitä läpimurtoja akkuteknologiassa ennen sähköajoneuvon ostamista. Tällä välillä voinee etsiä biopolttoainepuolelta helpotusta päästösyyllisyyteensä. Esimerkiksi bensiiniauton muunto E85-etanolikelpoiseksi maksanee alle 1000 €, josta liikenneministeriö saattaa vielä korvata 200 €. Joka tapauksessa paljon halvempaa kuin uuden akuston ostaminen sähköautoon ja eikä tarvitse käyttää kivihiilienergiaa liikenteessä.

Linkkejä aiheeseen

http://pubs.acs.org/doi/10.1021/acsenergylett.7b00844 (Linkki) Teksasin yliopiston tutkijoiden tutkielma kokonaisuudessaan.

https://news.utexas.edu/2017/10/31/texas-engineers-develop-new-material-for-better-batteries (Linkki) Tutkimusorganisaation lehdistötiedote. Mahdollisesti ollut Kauppalehden uutisen pohjana.

https://news.utexas.edu/2017/02/28/goodenough-introduces-new-battery-technology (Linkki) Saman tutkimusorganisaation uutisointia puolisen vuotta sitten paljon enemmän lupaavasta akkukeksinnöstä/esityksestä. Kyse on litiummetalliakusta, jossa ei ole nestemäistä elektrolyyttiä lainkaan.

https://link.springer.com/article/10.1134/S1023193512110080 (Linkki) Eräs tutkimus alumiinifolion käytöstä anodina.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Litiumioniakku (Linkki) Artikkeli, josta käy ilmi mm. litiumioniakun monimutkainen redox-kemia.

https://en.wikipedia.org/wiki/Graphite_intercalation_compound (Linkki) Reversiibeli interkalaatio, jossa litiumatomit liikkuvat sisään ja ulos grafiittikerrosten välissä anodissa, on tämän hetken kaupallisten litiumioniakkujen olennainen ominaisuus.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s