Sähköautojen akut tuottavat yllättävästi CO2-päästöjä


Kuva 1. Nissan Leaf. Kuvalähde: Wikipedia

WUWT-sivusto oli noteerannut sähköautojen akkuja koskevan uutisen (Linkki). Uutisen mukaan suuritehoinen Tesla-sähköauton akusto voi tuottaa valmistusvaiheessaan 8 vuoden bensalla ajamista vastaavat hiilidioksidipäästöt (Linkki). Tämä on sikäli merkittävää, ettei sähköautojen akut edes kestä kovin paljon pitempään. Vaikka kuvan 1 Nissan Leafin mainosteksti nollapäästöisyydestä totetuukin vain pakoputkesta mitattuna, pieniakustoinen sähköauto kuitenkin saavuttaa bensa-auton jo kolmessa vuodessa tässä vertailussa.

Tämä uutinen tavallaan heikentää sähköautojen soveltuvuutta Suomen olosuhteisiin. Pieni akusto tarkoittaa kuitenkin aina jonkinverran tai paljon lyhyempää toimintasädettä. Suomi taas on pitkien välimatkojen maa mm. kesämökkeilyn vuoksi. Talvi sitten lyhentää erikseen toimintasädettä sähköautoilta, ehkä estäen sähköauton käytön viikonloppuisin mummolan matkoihin.

Sähköautojen elinkaaripäästöihin CO2:n osalta vaikuttaa paljon akkutehtaiden käyttämä energiamuoto, joka ei missään ole puhtaasti aurinkoon ja tuuleen perustuvaa. Akkumateriaalin kierrätys taas ei täysimääräisesti vaikuta kasvavien markkinoiden vuoksi. Onhan esimerkiksi vuoden 2010 romutukseen meneviä sähköautoja tai niiden akkuja paljon vähämmän kuin uusia vuonna 2017.

Tässä yhteydessä voinee mainita sen joskus näkyvän väitteen, että sähköautojen akustot sopisivat sattumaenergian tasaamiseen. Näin ei käytännössä tapahtune kovinkaan helposti. Akun käyttöikä on jossain suhteessa lataus- ja purkukertoihin, jolloin vaikka löytyisikin riittävästi tyhmiä sähköautoilijoita, mahdollisesti saavutettu päästösäästö tuhlautuisi akkujen valmistuksen lisääntyviin päästöihin. Näin kävisi, vaikka veronmaksajat kustantaisivat koko hölmöilyn.

Jos ihmiskunnan ponnistukset olisivat suuntautuneet rauhanomaisen ydinenergian kehittämiseen, nyt meillä saattaisi olla riittävästi hyvää energiaa sekä akkutehtaille että sähköautoille. Mutta näinhän ei ole käynyt. Siksi polttomoottorilla kannattaa ajaa nyt ja lähitulevaisuudessakin. Öljyhuippuhan on peruttu.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s