Toroidionista voikin tulla toimiva superauto


Kuva 1. Kuvalähde: http://toroidion.com/press Kuvan kevennys: RJ.

Tekniikka ja talous uutisoi, miten testattaessa Toroidion-superautokonseptin sähkömoottoria se havaittiin energiapihiksi ja voimalinja toimivaksi (Linkki). Tämä vähentää ainakin minun mielestäni niitä epäilyksiä, että Toroidion olisikin luotu vain rahoituksen keräämistä varten.

Minullahan ei tietenkään ole mitään sitä vastaan, että suomalainen sähköauto menestyisi maailman markkinoilla. Näin, vaikken tällä hetkellä vielä pidä sähköautoa Suomen oloihin erityisen hyvänä tai tarpeellisena. Esimerkiksi sähköverkon energialähteet ovat Suomessa kohtuullisessa määrin tuontipolttoaineita, joten verrattuna Nesteen jalostamaan bensiiniin siinä ei ole isoa etua.  Pakkasella mainosten lupaamat sähköautojen toimintasäteet saa puolittaa ja vielä ehkä palella sen lisäksi. Jos sähköauton toimintasäde ylittäisi käytännön talviolosuhteissa 500 kilometriä, silloin alkaisi ratketa myös se lataamisen hitausongelmakin. Tarkoitan sitä, että kun yhdellä latauksella pääsee pisimmän tarvitsemansa päivämatkan tai edes lähelle sitä, pääasiallinen lataus sitten joka tapauksessa tapahtuu yöllä ja useiden tuntien aikana.

Kuvassa 1 näkyy ainakin yksi Toroidionin melko onnistunut ratkaisu: leveät ovet on saatu aukeamaan siten, ettei ahdaskaan parkkipaikka ole ylivoimainen este.

Mutulla sanon, että Toroidionin brändäys on aloitettu oikeasta päästä. Hintavissa superautoissa katettakin on kappaletta kohti enemmän  ja jos sitten tuotannossa siirrytään kansanautojen suuntaan, niillä on statusta paljon enemmän kuin mitä olisi aloittamalla köyhille suunnatusta nelipyöräisestä peltirasiasta. Liikkeelle lähteminen pienillä sarjoilla tuntuisi sinänsä helpommalta, varsinkin jos tuotanto olisi alkuunsa Suomessa.

Miksei sitten näy ensimmäistäkään videoa, jossa Toroidion pesee kaikki muut superautot kiihdytyksessä? Käsittääkseni rakennettu auto on ”vain” konsepti, ei täysi prototyyppi. Niinpä kaikkia luvattuja huimia omisuuksia ei edes ole vielä ehkä käytössäkään. Elätään toivossa, että pikapuoliin näkyisi niitä vauhtivideoita.

Linkkejä

http://toroidion.com/ (Linkki) Valmistajan kotisivu.

http://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/tassako-toroidion-sahkoauton-salaisuus/ (Linkki) Epäilevän moottoritoimittajan asiapitoinen artikkeli viime vuodelta.

http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/maailman-suurin-sahkoautovalmistaja-tomaytti-hidasteeseen-myynti-vaisuuntunut-vaikka-tukena-on-kuuluisa-miljardoori-6647272 (Linkki) Sähköautojen valmistus ei välttämättä ole aina kannattavaa suurinakaan sarjoina.

Mainokset

3 responses to “Toroidionista voikin tulla toimiva superauto

  1. Uusissa autoissa pitää olla hyvin monipuoliset turva ja mukavuus järjestelmät.
    Suuret autovalmistajat ostavat niitä järjestelmä toimittajilta volyymi hinnoin.
    Ei Toroidionilla ole mitään mahdollisuuksia kilpailussa.

    Tykkää

    • Minulla on melko vajaat tiedot autojen valmistuksen yksityiskohdista. Ajattelin kuintenkin, että sähköisten superautojen luokassa ei ainakaan vielä suuret sarjat jyllää. Em. ostetut järjestelmät saavatkin maksaa, koska se kokonaisuus pyritäänkin myymään huippuhintaan..

      Tykkää

  2. http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201705092200126982_oa.shtml
    Käsittämättömän vähän energiaa vie Toroidion, jos Iltalehteen on uskominen. Sähkön kulutus olisi vain puole siitä mitä Teslassa?

    Jonkinlainen säästö energiankultuksessa varmaan syntyy siitä, että enegia siirretään sähköjohdolla pyörään, jossa on sitten se sähkömoottorikin. Tämä rakenne vaan voi heikentää ajo-ominaisuuksia kuoppaisilla teillämme.

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s