Dieselpetos


Tällä vuosituhannella dieselmoottoroidut henkilöautot ovat lisääntyneet Euroopassa huomattavasti. Vahvana vaikuttimena tässä on ollut EU:n harhainen ilmastopolitiikka, jossa ensiksikin on uskottu, että fossiilinen hiilidioksidilisä ilmakehään olisi kokonaisuutenaan haitallista ja toisekseen sitten usko dieselmoottoroidun henkilöauton vähäisempiin hiilidioksidipäästöihin. Ihan perusharhaa on käsittääkseni ollut EU:ssa vaikuttava eläimet ensin -aate, jonka vuoksi ihmiselle haitalliset hiukkaspäästöt ovat jääneet hiilidioksidin varjoon.  Ongelmahan korostuu pienten dieselmoottorien kohdalla, koska niihin ei kannata asentaa kaikkia jo keksittyjä päästöjenvähennyslaitteita.

Nyt sitten ollaankin tilanteessa, jossa suosion huipulle päässeitä dieselautoja ollaan kieltämässä suurkaupungeista mm. hiukkaspäästöjen vuoksi. Nyt pelotellaan myös jo dieselautojen arvonromahduksilla (Linkki).  Viattomia veronmaksajien rahoilla pyritään järjestämään dieselautojen romutuksia (Linkki).

Tässähän on selvä petos dieselautojen ostajia kohtaan, jonka petokseen osallistuneet yrittävät maksattaa autoja ostamattomillakin ihmisillä. Jos eläisimme oikeudenmukaisessa maailmassa, mahdollisesti tarvittavat rahat kerättäisiin ensiksikin virheellisen poliittisen päätöksen tekijöiltä ja toisekseen näitä päätöksiä tukeneilta järjestöiltä ja puolueilta. Ehkä jotain voisi periä autojen valmistajiltakin?

Kuten kuva 1 kertoo, Suomen osalta dieselautojen suosio ei ole kohonnut mitenkään erityiseksi EU:n tasoon verrattuna. Toisekseen harvaanasutussa maassamme ei ole suurkaupunkeja, joissa henkilöautojen pakokaasupäästöistä tulisi ongelmaa. Jos Helsinki sijaitsisi jossakin kattilamaisen laakson pohjalla, niin sitten voisi ongelmia esiintyäkin, mutta kun se sijaitsee meren niemellä, niin ongelmaa ei ole, jos ei sitä kuvitella ja keksitä. Kaino toiveeni Suomen päättäjille: ottakaa tämä dieseljuttu loivasti. Jo tienpäälle selvinneille dieselautoille pitäisi taata kunniallinen kuolema vanhuuteen ilman äkkinäisiä kustannuslisiä. Jos sitten haluatte rajoittaa dieselmoottoreita, niin kohdistakaa rajoitukset tuleviin autoihin ja vuosiin.

Ohitan tässä sitten tämän dieselpetoksen sivujuonteen, autotehtaiden dieselhuijauksen. Sehän johtui pitkälti siitä, että vähän hiilidioksidia päästävät dieselmoottorit tuottavat muita päästöjä, joiden normit olivat kiristyneet jne.

Vajaa vuosi sitten täällä Roskasaitilla oli esillä kohtuullinen kemiallinen ratkaisu nyt esille korostettuun pienten moottorien diselpäästöongelmaan (Linkki). Siinä on vain se vika, ettei tuotantoteknologiaa ole riittävästi, että päästöt korjaantuisivat muutamassa vuodessa.

Itselläni ei ole dieselautoa, etten tässä aja erityisesti omaa asiaani.

En voi olla kysymättä, että onko mitenkään mahdollista, että kun kootaan Euroopan parhaimmat aivot Brysseliin, syntyy suuri typeryys?

Linkkejä aiheeseen

http://www.bbc.com/news/health-39488662 (Linkki) Tony Blairin ilmastoasiantuntija myöntää, että dieselmoottoreita suosittiin ja että se oli väärin.

http://www.climatechangenews.com/2016/02/18/eu-urged-to-axe-support-for-diesel/ (Linkki) Kun huomioidaan dieselmoottoreiden tuottama noki, ilmastovaikutuksetkin saattavat olla haitallisempia dieselmoottoreilla kuin bensiinikoneilla.

http://green-budget.eu/wp-content/uploads/2016-02-17_Helmers_European-diesel-car-bias-makes-climate-worse1.pdf (LinkkiPDF) Tuoreehko raportti eri polttomoottorivaihtoehtojen hiilidioksidipäästökehityksestä. Alussa kerrotaan myös, miten dieselpetos sai alkunsa.

https://enveurope.springeropen.com/articles/10.1186/2190-4715-25-15 (Linkki) Kriittinen tutkimus vuodelta 2013. Todistaa EU:n ilmastopolitiikan tehottomuudesta.

https://www.arb.ca.gov/pm/pmmeasures/staff_report.pdf (LinkkiPDF) Artikkeli vuodelta 2004, joka osoittaa, että dieselin hiukkashaitat ovat olleet ”aina” tiedossa.

http://www.eea.europa.eu/data-and-maps/data/co2-cars-emission-12 (Linkki) Autojen hiilidioksidipäästöjen jahtaaminen on ollut mittavaa toimintaa EU:ssa. Vastaavaa ei näy ihmiselle haitallisista aineista.

http://www.telegraph.co.uk/news/2017/04/15/exclusive-ministers-considering-postcodedieselcar-scrappage/ (Linkki) Dieselautojen ennenaikaiset romuttamiset ovat nyt brittien puheenaiheena.

Mainokset

2 responses to “Dieselpetos

  1. Suomessa dieselvero, hienosti sanottuna ”käyttövoimavero” (hyvinkin orwellilainen sanakukkanen) on ollut erittäin tehokas jarru yksityishenkilöille käyttää vähemmän kuluttavaa ja vääntöominaisuuksiltaan parempaa dieselmoottoria autossaan. Koska nyt kelkka on kääntynyt, on tässä verossa siten yksi (1) myönteinenkin puolensa. Surkuhupaisaa on tämä CO2-hypoteesi siihen liittyvine maailman ”pelastuksineen”. Eipä ole juurikaan uutisoitu etelä-Euroopan vihannes-, viini- ja hedelmätarhojen suurista ongelmista pakkasten ja lumisateiden vuoksi. Lisää CO2:a sinne ja pian…

    Liked by 1 henkilö

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s