Anttosella on asiaa


Kuva 1. Mika Anttonen. Kaappauslähde: http://yle.fi/uutiset/3-8893636

Kuva 1. Mika Anttonen. Kaappauslähde: http://yle.fi/uutiset/3-8893636

ST1-polttoaineyrityksen pääomistaja Mika Anttonen on melko aktiivinen esiintyjä julkisuudessa. Voinee sanoa, että hän on energia-alan yhteiskunnallinen keskustelija. Mikäs on keskustellessa, kun yrityksillä näyttää menevän hyvin, mutta sivusta seuraten kyse näyttäisi olevan kuitenkin paljon kiinni myös henkilön ulospäinsuuntautuneesta luonteesta.

Nyt Mika Anttonen on todennut (Linkki), että ”tekniikoita ja ratkaisuja ongelmiin ei tällä hetkellä ole. ” Siis ilmastonvakiointiin ei ole keinoja, mutta näennäispuuhastelulla pidetään ihmisten uskoa yllä.

On tietenkin totta, ettei Anttosta kovin helposti tässä blogissa siteerattaisi, jos hänen mielipiteensä olisivat täysin vastakkaisi blogini kriittiselle linjalle. Toisaalta häntä siteerataan nyt juuri siksi, ettei hän ole ”vain öljymies”, onhan ST1 on selkeästi myös uusiutuvissa energioissa mukana. Sitä ei tietenkään Anttoselta voi vaatia, että hän puhuisi jotain omistamiensa yhtiöiden vahingoksi. Kriittisen lukijan tulee seurata keskustelua.  Itse en löytänyt Anttosta tuoreeltaan tyrmääviä kannanottoja. Jos uskottavia vastaväitteitä helposti löytyisi, niin mikä ettei niitä esitetä?

Eräs ongelma, josta jo olen aiemminkin kirjoittanut, on se, ettei raaka-ainevirtaa ole riittävästi uusiutuviin polttoaineisiin. Ihan vaan esimerkkinä tämä kinkkurasvojen keräystempaus. Se varmaankin teki hyvää viemäreille, koska niitä ei tukittu rasvoilla, mutta valmistetulla polttoaineella ei kymmentäkään dieselautoa olisi ajettu vuoden ympäri (Linkki).  Keräystä sinänsä mollaamatta siitä näkee, ettei 500 000 dieselhenkilöautolle löydy keittiön kautta apuja, työajoneuvoista puhumattakaan.

Eräs Anttosen peruste on se, että maaöljystä lentopetroolia tislattaessa väistämättä tulee bensiiniä ja muita jakeita, jotka nyt ovat tieliikennekäytössä. Eikä lentokoneet lennä sähköllä, joten lentopetrooli on välttämätöntä. Tähän pääsen hieman antamaan kritiikkiä. Nimittäin Anttosen peruste on tietenkin lyhytaikaisesti ihan pätevä, mutta toisenlaisia prosesseja käyttäen saadaan ne haihtuvat jakeet jalostettua haluttuun muotoon. Se vain ei ole tällä hetkellä tarpeen, eikä se ole tulevaisuudessakaan halpaa. Höryreformointi antaa vinkin (Linkki), millaisia prosesseja saatettaisiin tarvita.

Koska Anttosen yritykset eivät myy mitään sähköautoihin, hänen sähköautokriittisyyteen on tietenkin hyvä suhtautua varauksella, mutta tässäkään en löydä uskottavia vastaväitteitä.  Suomessahan sähköauto mahdollistaisi käytettäväksi kotimaisempaa liike-energiaa,  jos vain voimalat toimisivat etupäässä kotimaisilla polttoaineilla. Toisaalta talviolosuhteissa sähköutot toimivat Suomessa selvästi huonommin kuin etelän auringossa, jolloin annamme turhaa tasoitusta muille. Jos Anttosen ennustus Teslan konkurssista osuu oikeaan, on sekin mahdollisuus olemassa, että lataustolpat ovat olleet virheinvestointi, koska sähköautojen suosio romahtaa ”lippulaivan” mukana. Sähkönkuluttaja kustantaa.

Jos omin sanoin tiivistän Anttosen esitykset, niin ilmastonvakiointi saattaisi olla globaalisti hyödyllistä, mutta toistaiseksi tehdyt toimet ovat kuitenkin olleet joko näennäisiä tai vahingollisia resurssien haaskauksen näkökulmasta. Lisään vielä, että USA:n presidentti Trump on näköjään tullut pitkälti samalle kannalle ja näyttäisi aikovan vähentää ilmastonvakiointia ja lisätä edullisimpien, siis fosiilisten, polttoaineiden käyttöä. EU pudonnee veneestä esimerkkiä pinnalle näyttäen ja ilmasto jäänee vakioimatta.

Linkkejä

https://fi.wikipedia.org/wiki/Mika_Anttonen (Linkki) Henkilöartikkeli Anttosesta.

http://yle.fi/uutiset/3-8893636 (Linkki) YLEn henkilökuva Anttosesta. Kuvan 1 lähde.

http://www.st1.fi/uutiset/tiedotteet/13227 (Linkki) ST1 on omistajana mukana tuulivoima-alalla.

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001908490.html (Linkki) Vajaa vuosi sitten Anttosen uutisoitiin pyrkivän luopumaan fosiilisista polttoaineista.

http://yle.fi/uutiset/3-9241906 (Linkki) Anttosen mielestä sähköautot eivät vähennä päästöjä.

https://tekniikanmaailma.fi/autot/st1n-anttonen-alssa-ennustan-etta-tesla-menee-konkurssiin-sahkoautot-jaavat-marginaaliin/ (Linkki) Anttonen ei näe sähköautoille valta-asemaa liikenteessä. Ennustaa Teslan konkurssia.

http://www.st1.fi/uutiset/tiedotteet/13173 (Linkki) ST1 on palkittu uusiutuvasta energiasta.

Advertisements

One response to “Anttosella on asiaa

  1. http://yle.fi/uutiset/3-9450666
    Toisenlainen näkemys Teslan tulevaisuudesta ja valmius satsauksiin akkutehtaan saamiseksi Suomeen.
    Ilman Anttosen ennustettakin miettisin, onko Teslan motiivina akkutehtaan perustamisessa Suomeen se, että täällä on tarjolla luontaisia resursseja tehtaalle, kuten litium-kaivoksia ja halpatyövoimaa, vaiko se, että täällä tarjotaan riskittömin tapa perustaa tehdas EU-alueelle.

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s