Liikenneministeriö ministeri Bernerin suulla on esittänyt uudenlaista verotusjärjestelyä liikenteeseen. Tällä hetkellähän autoilijoilta peritään ylimääräisiä veroja ehkä n. nelinkertaisesti siihen verrattuna (Linkki), mitä koko liikenneverkkoon sijoitetaan valtion verovaroja (Linkki) . Uudessa verotusjärjestelmässä jo moneen kertaan tiestönsä maksanut autoilija saa jälleen maksaa myös polkupyöräilijöiden väylien rakentamisen lentokentistä puhumattakaan. Perusteluna uudelle järjestelylle on se, etteivät valtion varat ole riittäneet tiestöön.
Eräs idea on muodostaa yhtiöt omistamaan tiestöt ja rahastamaan liikenneverkon käytöstä. Jos ajatellaan, että nyt autoilijoilta kerättyä rahaa on sijoitettu n. 1:3 liikenneverkostoon ja muualle, tässä saattaisi suhde säilyä miltei samana, mutta tuo ”muualle” osa sijaitsisi veroparatiisissa, ehkä?
Suhtaudun hyvin epäillen luontaisen monopolin yhtiöittämiseen. Koska en ole talousviisas, kysykää lisää Osmo Soininvaaralta. Olisipa hallituskin kysynyt häneltä.
Otsikossani mainittuun mahdolliseen vedätykseen mennäkseni, niin se näkyy kuvassa 1. Nimittäin ”laskennallinen autovero” on autoa uutena ostettassa maksetun veron jäljellä oleva osuus auton nykyhinnasta. Sen veronhan autoilija on menettänyt ja se menetys säilyy myös tulevaisuudessa, koska sitä ei palauteta. Silti liikenneministeriön esityksessä se on nollattu tulevaisuussarakkeessa. Nollaus on hyvin ymmärrettävissä vain silloin, kun laskelman ajoneuvo on ostettu uuden verojärjestelmän vallitessa. Jos ajaa sillä samalla autolla, em. laskennallinen vero tulisi olla mukana myös tulevaisuussarakkeessa. Ja kuten kuvasta voi päätella, niin Sofia kuin Onnikin joutuvat maksamaan enemmän, kun uuden verotuksen suunnitellaan alkavan juuri kiinteää maksua käyttäen ja kun oletetaan jatkettavan saman ajoneuvon käyttöä. Vai olisiko liikenneministeriön taloustietäjät sittenkin ajatelleet niin, että kun vanhan ajoneuvon arvo romahtaa verouudistuksessa, ei siihen jää enää sitä veronkaan osuutta?
Ilmastoon tämä uudenlainen verotus voisi liittyä siten, että jos sähköautot yleistyvät, ne eivät pääsekään enää kiertämään veroja nykyisessä määrin, koska kilometri on yhtä pitkä sähköautollekin. Sähköautothan ovat tulleet markkinoille nimenomaan ilmastosyistä, vaikkeivät ne Suomen olosuhteisiin kovin hyvin sopisikaan. Eipä ole edes poissuljettu sekään mahdollisuus, että ehdotettu verojärjestelmä vähentäisi sähköautokauppaa merkittävästi.
Linkkejä
http://www.trafi.fi/live-laskuri/ (Linkki) Laskuri ehdotetun veron arviointiin.
http://www.slideshare.net/lvmfi (Linkki) Ministeri Bernerin dia-esitys.
http://yle.fi/uutiset/3-9411960 (Linkki) Vedätys on uponnut Ylen toimitukseen täysin.
Näin Suomi myydään pala palalta nimettömille, ahneille ulkomaisille firmoille. Surullista katseltavaa.
TykkääTykkää
Yhtiöittämiseen liittyy tuollainen riski. Ensin yhtiö on 100% valtion omistama, mutta sitten rahapulassa se myydään ulkopuoliselle. Johonkihan ne sähköverkotkin on myyty.
TykkääTykkää
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005052019.html
Ainakin osa lehdistöä on huomannut vedätyksen.
TykkääTykkää
Berner ehdottaa, että halvempien autojen ja sähköautojen omistajilta siirretään rahaa monopolia käyttävälle osakeyhtiölle. Tulonsiirto isojen autojen käyttäjille.
Vihreät varmaan kannattavat tätä ideaa. Anna vihreälle pyssy kouraan ja se ampuu itseään saman tien jalkaan. Kun sattuu, vihreä ratkaisee tuskan ampumalla myös naapuriaan jalkaan.
Berner hymyilee ja antaa toisen lippaallisen.
TykkääTykkää
En voi uskoa, etteikö terävänoloinen ministeri Berner olisi selvillä selvityksen julkistamisen sivuvaikutuksista. Vihreistä en sano nyt enempää.
TykkääTykkää
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701202200056556_uu.shtml
Toimittaja Ainola on lukenut yhtiöittämissuunnitelmia. Ei isompaa ristiriitaa artikkelini kanssa, mutta täsmällisempää tietoa.
TykkääTykkää
Ministeri Berner ilmoittaa: samme pitää rakkaan autoveromme, sitä ei meiltä viedä pois. Tästä samme kiittää myös pääminsteri Sipilää, koska verokarhua ei voi noin vain yksityistääkään.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701232200058578_uu.shtml
Jos joku vähemmän liike-elämään perehtynyt ministeri olisi aiheuttanut nyt koetun markkinahäiriön, sen olisi voinut ymmärtää töppäyksenä, mutta liike-elämän hallintoammattilaisena Anne Berneriä ei voi ensimmäiseksi epäillä tuottamuksettomuudesta.
TykkääTykkää