Montako ihmistä EU:n polttoainepolitiikka on jo tappanut?


EU:n polttoainepolitiikkaa on jo pitempään ohjannut ylikorostunut hiilidioksidikammo, joka on sitten johtanut käytännössä dieselmoottoreiden suosimiseen henkilöautoissa. Tämä käynee ilmi Euroopan komission polttoaineiden päästöjä käsittelevältä kysymys-vastaus-sivulta vuodelta 2007 (Linkki). Siellähän kerrotaan komission oman autokannan dieselöitymistavoitteista.

Vanhat dieselmoottorit tunnetusti ajottain tupruttivat näkyvää nokea. Tästähän on päästy pitkälti eroon mm. hiukkassuodattimien ansiosta. Vaan juuri hiilidioksidipäästöjen vähentämispaineet ovat johtaneet dieselmoottorien kehittymistä siihen suuntaan, että ainakin niiden typenoksidituotto (NOx) on lisääntynyt. Myös haitallisimpien nanopartikkeleiden tuotto on mitä ilmeisimmin lisääntynyt pyrittäessä hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen (Linkki). Myös näiden päästötyyppien vähentämiseen pakokaasuissa ovat moottorivalmistajat tehneet toimia. Ilmeisestikin EU:n ja USA:n asettamat vaatimukset ovat kuitenkin olleet niin ankaria, että NOx-päästöjen osalta dieselhenkilöautojen valmistajat ovat laajalla rintamalla turvautuneet päästömittaushuijaukseen. Lienee myös hyvä kysyä, että pääseekö asennetuista hiukkassuodattamista helpommin läpi isot ja vaarattomat nokihiukkaset vaiko nanopartikkelit, jotka ovat terveysvaara?

Kuva 1. Partikkelit ilmakehässä maittain. Lähde: www.eea.europa.eu/publications/air-quality-in-europe-2013/download

Kuva 1. Partikkelit ilmakehässä maittain. Lähde: http://www.eea.europa.eu/publications/air-quality-in-europe-2013/download

Kuva 2. EU on epäonnistunut ilmastonsa suojelussa hiukkaspäästöjen muutoksista päätellen.

Kuva 2. EU:n alueen ilmakehän hiukkaspitoisuuksien suuntauksia.

Kuvasta 1 näemme, että ilman hiukkaspitoisuudet vaihtelevat maittain Euroopassa. Suomessa asiat eivät ole keskimäärin huonoimmalla tolalla. Kuvasta 2 näemme, miten EU on epäonnistunut haitallisten hiukkasten vähentämisessä ilmastostaan varsinkin siellä, missä ihmisiä asuu runsaasti. Tämä tietolähde ei suoraan kerro, että kyse olisi dieselautojen lisääntymisestä kaupungeissa, mutta tämä on varmin veikkaus tässä tilanteessa.

Nyt neljässä pääkaupungissa, joista kolme on EU:alueella, on päätetty kieltää dieselautot lähitulevaisuudessa (Linkki). Näkisin mielelläni, että noiden pääkaupunkien edustajat myös nostaisivat joukkomurhasyytteen edellisten vuosikymmenien EU:n ilmasto- ja energiapoliittisia päättäjiä kohtaan. WHO:n arvioimasta 3 miljoonasta ilmastosaastevaikutteisesti vuosittain kuolleesta hyvinkin 10% on EU-alueella. Jos näistä uhreista 10% olisi uusien dieselmoottoreiden satoa, siitäkin tulisi kymmenen vuoden kuolonuhrimääräksi noin 300 000 kuollutta. Tuolla perusteella ei olisi väärin puhua joukkomurhasta. Vastaavan aikana ei ole tietääkseni yksikään ihminen kuollut ilmakehän hiilidioksidiin tai se pitoisuuden lisääntymiseen.

Toisaalta, kun ajatellaan miten EU:n ilmastopolitiikka onnistui vähintäänkin useiden vuosien ajan lisäämään globaaleja hiilidioksidipäästöjä pyrkiessään niiden vähentämiseen, voisi ehkä laittaa edellä mainitut kuolonuhritkin yli ymmärryksen käyvän osaamattomuuden ja tietämättömyyden piikkiin? Voisiko oikeus tai kansanäänestys vain tuomita EU:n ilmasto- ja energiapäättäjät vajaavaltaisiksi?

 

Kuvien 1 ja 2 lähde:
EEA Report No 9/2013
Air quality in Europe — 2013 report
ISBN 978-92-9213-406-8
ISSN 1725-9177
doi:10.2800/92843

Linkkejä

https://www.chevron.com/-/media/chevron/operations/documents/diesel-fuel-tech-review.pdf (LinkkiPDF) Öljy-yhtiön esitys diesel-polttoaineesta ja -moottoreista.

http://www.me.umn.edu/centers/mel/reports/dbkucdavis.pdf (LinkkiPDF) Artikkeli, jossa viittauksia Erääseen varhaiseen tutkimukseen, jossa uudentyyppisten diesel-moottoreiden nanopartikkelipäästöt vaikuttavat suuremmilta kuin vanhojen mallien.

http://www.talouselama.fi/uutiset/autojatti-alkaa-myyda-uutta-malliaan-tomakalla-tappiolla-miinusta-8-500-kpl-voi-silti-olla-fiksua-6604366 (Linkki) Tappiolla myytävien sähköautojen ilmastoa pelastavaan vaikutukseenkin uskominen saattaa vaatia lujaa uskoa? Pienhiukkaspäästöt ovat varmaan kuitenkin vähäisempiä sähköautolla kuin dieselautoilla.

 

Mainokset

2 responses to “Montako ihmistä EU:n polttoainepolitiikka on jo tappanut?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s