Jos maksaisit sertifioidut päästövähennykset tankatessasi?


Kuva 1.

Kuva 1. Lähdeviite: By nakhon100 – Porsche 911 (991) Carrera, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=37753562

Olen näemmä kirjoittanut vähän tai en ollenkaan hiilipäästökaupasta. Syyksi arvelisin itsearvioitani omasta tietämättömyydestäni talous- ja pörssiasioissa, etten yltäisi edes tavallisen toimittajan tasolle, puhumattakaan taloustoimittajista tämän aiheen osalta. Roskasaitin rima ei siis ole maassa, vaan sen alittamiseen on jätetty runsaasti tilaa.

Nyt kuitenkin innostuin Jorman puhelinsoiton perusteella laskemaan, mitä se kustantaisi tavalliselle autoilijalle, jos hän joutuisi eriteltynä maksamaan hiilidioksidipäästönsä sertifioidun päästövähennyksen (CER) tonnihinnalla. Oletetaan, että ajomatkaa tulee 20 000 km/v ja CO2-päästöjä tulee autostasi 200 g/km. Kilometrimäärä on pyöristettynä lähellä keskimäärää Suomessa,  päästölukema taas ylittänee useimpien henkilöautojen lukeman. Kuva 1 perus-Porche on 200 g/km tietämissä normipäästöiltään.

Eilisen CER-noteeraus päästötonnille löytyy täältä (Linkki), mutta käytän laskentaani vähän korkeampaa 0,5 € hintaa, enkä 0,36 €, joka siellä nyt näkyy tuoreimpana arvona.

Vuosikulut em. oletusautoilijalle sertifioitujen päästövähennysten ostamisesta:

20 000 km/v * 200 g/km * 0,000001 tn/g *0,5 €/tn= 2 €/v.

Miten itse koet, saisiko tämä näkyvä hiilipäästökustannus sinut luopumaan autoilusta, vaihtamaan sähköautoon tai mahdollisesti vähäpäästöisempään polttomoottoriautoon?

Jostain syystä saan sitten sellaisen käsityksen, ettei Trafi käyttäisi CER-noteerauksia maksujensa pohjana (Linkki). Vai olisiko niin, että Trafi periikin hiilidioksidipäästökaupastaan välityspalkkiota eikä käytä laskentaperustana vuosittaisten kilometrimäärien keskiarvoja, vaan enimmäisarvoja?

Linkkejä

https://en.wikipedia.org/wiki/Emissions_trading (Linkki) Yleisartikkeli päästökaupasta englanniksi.

https://en.wikipedia.org/wiki/Certified_Emission_Reduction (Linkki) CER-artikkeli englanniksi.

4 responses to “Jos maksaisit sertifioidut päästövähennykset tankatessasi?

    • Sama vaikutelma minullakin. Käsittääkseni Trafi tuottaa palveluja myös sellaisille aloille, joissa kyse ei ole luontaista monopolista. (Esim. sähköverkko taas on sellainen). Joku toinen toimija saattaisi tyytyä pienempään välityspalkkioon?
      Toisekseen tuossa voisi olla kyse myös kilpailun vääristämisestä, johon EU suhtautuu yleensä nuivahkosti.

      Tykkää

  1. Ei ajoneuvoverossa ole kysymys hiilidioksidipäästöverotuksesta, vaan jostain ihan muusta.

    – Valtion kassan täyttämisestä
    – Henkilöautoilun vastustamisesta ja vihaamisesta
    – Moraalisesta pätemisestä
    – Silkasta laskutaidottomuudesta

    Tietenkään sähkön tai lämmityskivihiilen hiilipäästöverohintaa ei voida nostaa henkilöautohiilidioksidipäästöjen verohinnan tasolle, koska se tekisi elämisestä kokonaisuudessaan sietämättömän kallista.

    Yhtä kallista niistä ei tehdä, koska ajoneuvoveron tarkoitus on kerätä rahaa autonkäyttäjiltä. Tämä taas johtuu siitä, että autonkäyttäjät eivät ymmärrä ajaa omaa etuaan, vain autoaan.

    Liked by 1 henkilö

    • Olet varmaan pitkälti oikeassa, koska esim. bensiiniin jo sisältyy hiilidioksidivero, joka on luokkaa 0,1€/litra. Esimerkkiautoilijamme maksaisi sitä siis reilun satasen vuodessa.
      Samasta päästöstä siis rangaistaan Suomessa vähintään kahteen kertaan. Ensiksi kyvystä tuottaa ja sitten siitä tuotetusta hiilidioksidista. Molemmat rangaistukset ovat selkeästi suurempia kuin hiilipäästön hinta on pörssissä.

      Tykkää

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.