Joukko seikkailijoita on päättänyt todistaa (Linkki), ettei jäästä ole enää haittaa kierrettäessä pohjoisnapa kesällä. Kuin pienenä Al Gore -ilmiönä on Pohjoisen jäämeren jäiden tilavuus tänä kesänä kymmenvuotisessa keskiarvossaan, kuten kuvasta 2 voi nähdä. Paksuutta merijäällä on siis vähän enemmän kuin toivoa sopisi.
Kuvaajaan olen merkinnyt keltaisella nuolella keskiarvoviivan alle piiloutuneen tämän vuoden jäätilavuuden viimeisimmän arvon. Harmaalla ympyrällä olen taas merkinnyt karttaan alueen, joka on lähipäivinä haasteellinen seikkailijoiden laivalle. Näin voi päätellä kuvasta 1. Northabout-jahti on pieni alus, mutta kestänee pian sen edessä olevat metrin paksuiset jäät, jos sattuu niihin juuttumaan. Seikkailijoiden toiveena on, että etelätuuli avaa rannikkouoman, josta pääsee pujahtamaan jäiden ohitse Bolševik-saaren kohdalla Taimyrin niemimaan rannikolla ja edelleen Laptevinmeren puolella. Mikäli alus selviää tästä, avovettä näyttäisi sitten olevan pitkä taival edessäpäin. Vasta Kanadan pohjoisen Viktorian saaren Victoriansaaren kohdalla alkaisivat uudet jännittämiset.
Kuvassa 3 jäätilanne on esitetty merijään laajuutena elokuun 8. päivänä. Verrattuna pitkäaikaiseen keskiarvoon jäätä on keskimäärin suppeammalla alueella, mutta juuri Laptevinmeren kohdalla merijää on ajankohtaan nähden keskimääräistä laajemmalla.
Kuva 4 kertoo, miten 80. leveyspiirin pohjoispuolella vuorokautinen lämpötilakeskiarvo on kehittynyt tänä vuonna. Lämpeneminen on alueella tyypillisesti ajoittunut talviaikaan. Silloin on siis ollut vähemmän pakkasta. Kesäaikaan taas lämpötilat eivät ole pohjoisnavan ympärillä kohonneet. Selittäisikö tämä osaltaan sitä, miksei merijäät ota hävitäkseen?
Kun viikon jännitämme, tiedämme paremmin, pääsikö seikkailijoiden laiva tästä pälkähästä matkaansa jatkamaan. Lisään kommenttiosioon tuon tiedon. Joka tapauksessa tästä vuodesta ei todennäköisesti tule pohjoisen merijääminimin osalta ennätysvuotta, vaikka lämmin vuosi onkin.
Linkkejä
http://realclimatescience.com/2016/08/ship-of-fools-seems-to-have-discovered-that-there-is-ice-in-the-arctic/ Tony Heller seuraa seikkailijoita blogissaan.
http://psc.apl.uw.edu/research/projects/arctic-sea-ice-volume-anomaly/ (Linkki) PIOMAS antaa sulaneemman kuvan Jäämerestä kuin DMI.
http://polarocean.co.uk/tracking/
Pientä mutkittelua havaittavissa, mutta matka näyttäisi kuitenkin etenevän kohti itää.
TykkääTykkää
Satelliittikuvista näkyy että merijää ei alueella ole todellakaan vahvaa. Ja vaikka olisikin, kunnon etelätuuli painaisi jäät irti rannikosta ja avaisi tien eteenpäin.
TykkääTykkää
Eivät ole oikein Polar Viewin kartalla, mutta jostain syystä pörräävät ympyrää kuvan vihreällä ympyrällä merkityllä alueella.
TykkääTykkää
Yön aikana merijää on torjunut kaksi seikkailijoiden läpimurtoyritystä. Northabout näyttää vetäytyneen. Ottaako uutta vauhtia vai jääkö odottamaan, että tuuli avaa väylän?
Jäätilanne 11.8. ja murtoyritysalue:
TykkääTykkää
Yritin kohdistaa heidän taukopaikkansa tuoreeseen jäätilannekuvaan. Taukoa on nyt ollut hyvinkin kellon ympäri kiinnittyneenä kölistään pohjaan juuttuneessa ahtojäässä.
Isommassa Polar View kuvassa ei ole noita tekijänoikeustekstejä ja logoja. Ne on leikattu pienemmästä mukaan.
TykkääLiked by 1 henkilö
Nyt se näyttäisi käyneen, kuten kommentoija Tupolev aiemmin totesi. Alus menee täyttä vauhtia pitkin jäätöntä rannikkoa.
http://polarocean.co.uk/tracking/
Ehkä hyvä huomauttaa, etteivät näyttäisi pesaavan mitään isompaa alusta, joita on koko ajan ollut parin sadan kilometrin säteellä liikenteessä.
Saatanpa palata asiaan, kunhan he ovat selvinneet Kanadan arktiseen saaristoon.
TykkääTykkää
Ehkä nyt kannattaisi aloittaa jäämeren-radan rakentaminen. Radan loppuosa kannattaa tehdä Norjan puolelle, koska veli venäläinen on arvaamaton kauppakumppani.
Jos koillisväylä muuttuu Panaman kanavan kilpailijaksi, rahtiliikennettä riittää Suomeenkin.
Perustelu rakentamiselle on yksinkertainen loka-laitismi. Jos eduskunnan vihreät sitä vastustavat, se on hyvä idea. Suomen Kuvalehdessä Greenpeacen edustaja juuri kielsi rakentamasta rataa jäämerelle; peruste oli se, että jäät eivät kumminkaan sula vielä 20 vuoteen. Samalla piti kuitenkin myös syödä kakku, koska Greenpeace ei voisi ikinä myöntää, että jäämeri ei ole sulamassa. Kognitiivinen dissonanssi oli sitä luokkaa että lukijallakin meinasi pää räjähtää.
TykkääTykkää
Sehän on aika tarkkaa, jos pystytään ennakoimaan, ettei laivaliikennettä kuitenkaan tule, mutta jäät vähenevät.
Luulisin, että jos Jäämeren sataman käyttö aiheuttaisi yhden lisälastauksen, niin se ei olisi silloin järkevää. Lähinnä siis keskeiseen Eurooppaan kuljetettaessa. Eli tunneli Tallinnaan vesi sitten junaa aina Varsovaan asti, jolloin ilmeisesti nopeusetuakin syntyisi isommalle materiaalimäärälle.
TykkääTykkää
Jäämeri tosin on sulamassa, jäätilavuuden trendi on voimakkaasti negatiivinen ja nyt huidellaan 1 keskihajonnan verran ko. trendin alapuolella:
TykkääTykkää