Viina on viisasten polttoaine?


Melko tasan vuosi sitten haikailin SOFC-tyyppisen polttokennon perään metanolitalouden avaajana. Näyttäisi siltä, etten perehtynyt aiheeseen riittävän laajasti, koska Autotodayn tuore artikkeli Nissanin SOFC-prototyypistä Brasiliassa pääsi yllättämään minut (Linkki). Auto ei käytä metanolia, vaan etanolia tai jopa vain 45-prosenttista etanoli-vesiseosta, jota voi hyvinkin kutsua viinaksi, jos slangissa etanoli on viinaa muutenkin. Erityisesti turvallisuuden kannalta viina on ehkä toistaiseksi paras polttoaine  ajoneuvoihin. Varsinkin, jos kuljettajia estetään juomasta tankista.

Kuvasta 2 käynee ilmi, että Nissanin järjestelmän polttokenno on periaatteessa ”tavallinen” vetypolttokenno ja etanoli prosessoidaan vedyksi (ja hiilidioksidijätteeksi) höyryreformerissa. Kun kuvassa puhutaan SOFC-pinosta, se viitannee jo vuonna 2009 kehitettyyn Nissanin polttokennomalliin (Linkki), joka on pinottavissa. Tämä taas antanee skaalattavuutta ilman, että polttokennoja tarvitsee valmistaa useampaa kokoa.

Nissanin proto on minun mielestäni lupaava idea, jossa yhdistynevät vetyauton ja sähköauton parhaat puolet. Akkukapasiteetti on normaalin sähköauton luokkaa, 24 kWh. Polttokennon teho on vaatimattoman kuuloinen 5 kW, mutta sillä sähköauto liikkuu tasavauhtia. Kiihdytykseen voi käyttää akun tehoja. Märkä etanoli on joka tapauksessa turvallisempaa kuin vetykaasu, vaikkei sekään loppujen lopuksi ole turvallisuuden osalta niin iso ongelma kuin polttoaineen jakelun ja varastoinnin osalta.

Erityisesti Suomen olosuhteisiin voinee ajatella, että kuumana käyvästä SOFC-laitteistosta saadaan otettua jotain jäännöslämpöä myös sisätilojen lämmitykseen. Myös riittävähkön pitkä toimintasäde eli ajomatka yhdellä tankkauksella, 600 km, on etu nimenomaan Suomessa, jossa moni ajaa kesämökilleen autolla.  Nopea tankkaus verrattuna hitaaseen sähköauton lataukseen on tietenkin etu kaikkialla maailmassa.

Kuvassa 3 vielä Nissanin sähköautosuunnitelman osatekijöitä. Lähtökohtaisesti kaikki polttoaineet ovat mukana kuvassa. Minä karsisin noista kyllä vedyn pois, koska sen jakelua ei ole missään. Etanolin osaltahan Brasilia on valmis maa aloittaa, mutta kun Suomessakin voi tankata jo 85% etanolia RE85-pumpuilta, niin ei se muutos täälläkään olisi iso, jos tarjolla olisi myös 100% etanolia.

Paljon mielenkiintoisia ominaisuuksia Nissanin uudessa kulkimessa. Valmistaja lupailee vuodelle 2020 auton ulos tuotannosta. Sittenpä nähdään, onko myös hinta saatu kilpailukykyiseksi.

Linkkejä

https://newsroom.nissan-global.com/releases/160614-01-e (Linkki) Nissanin lehdistötiedote 14.6.2016

http://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/nissanin-polttokennoratkaisu-korvaa-vedyn-etanolilla/ (Linkki) Autoilualan lehdet uutisoivat tästä jo ennen juhannusta.

http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/nissan-kehitti-kiinteaoksidipolttokennolla-varustellun-auton-juo-etanolia-kulkee-sahkolla-6571677 (Linkki)

http://www.ammattiautot.fi/uutiset/nissan-esittelee-e-bio-fuel-cell-sahkoauton-toimintamatka-on-yli-600-km/ (Linkki) Taustoitettu artikkeli aiheesta.

3 responses to “Viina on viisasten polttoaine?

  1. Minustakin tuo NIssanin viina-sähköauto vaikutti fiksulta vekottimelta, vaikka en tuollaista tekniikkaa hallitsekaan. Muistin tässä vanhan jutun kaveruksista, joilla oli pontikkatehdas saaressa. Perätuupparista loppui bensa, joten hyö olivat lorottaneet tankkiin ponua ja ajaneet soutamatta järveltä pois.
    Juttu ei saata olla tosi, tiedä häntä? Kaksitahtiöljyä olisi ainakin pitänyt tujauttaa ponun sekaan reilusti, vaikka kaikki vanhan ajan moottorit eivät olleetkaan kovin kranttuja polttoaineelle. Ladatkaan eivät vaatineet kuin vähän oktaaneita, mutta ponulla ajo ei sentään olisi tainnut onnistua.

    Liked by 1 henkilö

  2. Varmuuden vuoksi kirjoitan kommenttini ennen kuin luenkaan tekstiäsi. Etten erehtyisi ikään kuin asialliseksi.

    Juuri palasin Kizhin-saaren retkeltä. Ja kaikki alkoholista ja puurakentamisesta kiinnostuneet, menkää sinne. Insinööriliitto, tehkää hyvin: Anokaa, rukoilkaa Kizhin matkajärjestäjiä järjestämään perustellisia matkoja. It is incredible to meet real wood masterworks.

    Ja onneksi Venäjältä saa tuoda vain 1 litran vodkaa, joten ehkä selviän. Minusta alkoi jo tulla kummallinen: hymyilin ihmisille, ostin 1 litran mustikoita tuiki tuntemattomalle mamu pikkutytölle, vain kun se sattui olemaan vieressä tiskillä. Puhuin jopa kymmenelle ihmiselle äsken tunnin aikana. Ja kaikki näytti niin niin kauniilta ja jopa niin eksoottisen ihanalta.

    Näin siis alkoi aamu Helsingin lähiössä Kizhin matkan jälkeisenä aamuna.

    Liked by 1 henkilö

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s