Ilmapalloa hitaampi lentokone kiersi maapallon


Teknisesti vaativa tehtävä on suoritettu onnistuneesti. Sveitsiläinen psykiatri Bertrand Piccard lensi aurinkoenergiaa käyttävällä lentokoneella ilmapalloa hitaammin maapallon ympäri (Linkki). Lisähidastusta Solar Impulsen hitaaseen lentoon toi akkutekniikan pettäminen, joka aiheutti kymmenen kuukauden viivytyksen, kun talvikaudella Havaijilla ei paistanut aurinko riittävästi. Toinen hidastava tekijä oli pilvinen lentosää. Aina ei ollut riittävän paisteista, vaikka pohjoisella pallonpuoliskolla kesä olikin.

Solar Impulsen ympärilento oli jo ilman lisäviiveitäkin suunniteltu hitaammaksi kuin Piccardin itsensä aiemmin suorittama kuumailmapallolento maapallon ympäri, joka kesti hieman vajaat 20 vuorokautta. Uutisoinnissa puhuttiin jopa yli viiden kuukauden lentoaika-arviosta (Linkki), joskin lyhyempiäkin arvioita löytyy. On myös hyvä huomata, että tämän lentokoneen huippunopeus on 140 km/h, kun tuoreen kuumailmapalloympärilentoennätyksen tehneen venäläisen Fjodor Konjuhovin pallon huippunopeus oli 250 km/h (Linkki). Tämä ennätys on tosin vielä hyväksymättä, tehtäneenkö doping-testitkin?

Solar Impulsen ideana on lentää aurinkoenergialla ja puhtaasti. Hiilivedyiksi varastoitunutta auringon energiaa käyttänyt Concorde kiersi maapallon vajaassa 33 tunnissa, joten paljon nopeamminkin aurinkoenergialla pääsee lentämään, kuten myös paljon halvemmalla ja varmemmin. Se, että aurinkopaneelikone pysyy ilmassa vähintäänkin niin pitkään kuin aurinko paistaa, voisi antaa jotain etua joissain erikoistilanteissa. Ensimmäiseksi mieleen tulee pohjoisen havumetsävyöhykkeen metsäpalovalvonta miehittämättömällä aurinkolennokilla. Talvella on pimeää, jolloin ei aurinkolennokki nouse ilmaan, mutta eipä sitä ole silloin juuri metsäpalojakaan. Keskikesällä ei akkuakaan paljon tarvittaisi, koska yö on lyhyt ja vielä lyhyempi 10 kilometrin korkeudessa. Tässä tehtävässä aurinkolennokki päihittänee ilmapallot, jotka menevät tuulen mukana. Pilvisyys toki tuo haasteita aurinkolennokeille metsäpalovalvonnassakin. Jos lentää pilvien yläpuolella, en ei näe tulipaloja. Jos alapuolella, lennokki tippuu.

Aurinkopaneelit ovat jo kehittyneet riittävän kevyiksi ja tehokkaiksi, että jumbojetin siipipinta-ala riittää yhden ihmisen lennättämiseen. Hyötysuhdehan paneeleissa on nyt noin 20%. Siipipinta-alaa saataneen joskus vielä puolitettua, jos hyötysuhde kohoaa 40% tietämiin. Mikä kuitenkin on se isoin ongelma, on energiavarasto eli akku. Kuiva kamelin lantakin on energiatiheämpää kuin litiumioniakku (Linkki).  Nytkin Solar Impulsen painosta noin neljäsosa oli akkua. Jos aurinkoenergialla valmistettaisiin maanpinnalla hiilivety- tai metanolipolttoainetta tai käytettäisiin puolivalmisteena maasta löytyvää maaöljyä, akkuongelma ratkeaisi kuin itsestään. Sähköinen voimansiirto tuskin tuo pienlentokoneeseen samantapaista etua kuin laivoissa saavutetaan, joten polttomoottorin mekaanisesti pyörittämä potkuri on varsin hyväksi havaittu ratkaisu. Tämä tosin on jo keksitty, vähän kuin pyöräkin.

Linkkejä

http://www.esa.int/fin/ESA_in_your_country/Finland/ESA_tukee_aurinkoenergialla_suoritettavaa_maailmanympaerilentoa (Linkki) ESA tuki Solar Impulsea jo vuosituhannen alkuvuosina.

https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_Impulse#2015.E2.80.9316_circumnavigation_of_the_Earth (Linkki) Koottuja selityksiä viivytyksille.

http://www.lentoposti.fi/uutiset/yksi_vuosi_ja_viisi_kuukautta_solar_impulse_2_lensi_aurinkoenergialla_maailman_ympari (Linkki) Uutinen vuoden ja viiden kuukauden lentourakasta.

http://www.bbc.com/news/world-australia-36873594 (Linkki) BBC uutisoi uudesta ympärilentoennätyksestä kuumailmapallolla, 11 vuorokautta ja 6 tuntia.

4 responses to “Ilmapalloa hitaampi lentokone kiersi maapallon

  1. Ilmapallo joka toimii aurinkoenergialla saattaisi olla nopeampi kuin lentokone joka toimii aurinkoenergialla. Balloon Tallinn on täytetty heliumilla, mutta joku kaaspallo voisi säätää korkeutta myös lämmittämällä sisällä olevaa kaasua hallitusti aurinkoenergialla. Tai ehkä voisi. En tiedä onko asiaa kokeiltu.

    Tosiasiassa paneelilentokone on ison luokan pelleilyä julkisuuden saamiseksi.

    Liked by 1 henkilö

      • Aurinkopaneeli lienee varsin kevyt, koska Solar Impulsessakin se oli niin ohutta, hiuksen paksuista kalvoa. Sitä ei missään nimessä tarvittaisi peittämään koko kuumailmapalloa, varmaan joku neljännes pinnasta riittäisi. Kennojen energialla voitaisiin potkurien avulla kääntää se kennosivu tarvittaessa aurinkoon päin. Toisekseen voitaisiin valmistaa kylmästä ilmasta (tai palokaasuista?) tiivistyvästä vedestä vetyä, joka toimisi lisänosteena ja korkeuden säätönä. Vety voitaisiin sitten myös polttaa ja näin käyttää kuumakaasupallon lämmittämiseen.
        Hei, nythän meillä onkin polttoaineettomasti maapallon kiertävä kapistus (-;

        Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s