Kesälomavinkki


E85tankkausYhdistelm

Kuva 1. Rellu vetää viinaa litrakaupalla. Hinta oli tänäänkin alle euron litra.

Etanolipolttoaine Suomessa, kuten RE85, on kotimaisinta energiaa, mitä autoon voi tankata tai ladata. Näin, jos sähköautoonkin ladataan keskimääräistä sähköä, joka tuskin on yli 50% kotimaista, kun huomioidaan ulkomaiset raaka-ainelähteet ja sähköntuonti.

Itse olen ajellut useita vuosia ”normaalilla” Renault Scenicillä siten, että lämpöiseen aikaan tankillisessa on noin puolet (R)E85-etanolibensiiniä. Selviä viinan aiheuttamia vaurioita ei ole vielä ilmennyt, siis rellussa. Mielestäni tämä osoittaa, ettei kertatankkaus ”väärää” E85-bensiiniä riko ainakaan rellua, ehkä ei riko (muutakaan) autoa. Olisiko ollut reilu vuosi takaperin, kun väärä tankkaus oli päässyt käymään Kyläsaaren ST1:llä Kuopioon matkalla olleelle vähän kantikkaamman Volvo-kuljettajalle. Kehotin jatkamaan ja tankkaamaan sitten perillä oikeaa polttoainetta. Ainakaan ojan vieressä ei näkynyt Volvoa Järvenpäähän ajaessani.

Mikäli sää on kylmä tai etanolipitoisuus on yli 50% tankissa, kuumana relluni toimii melko normaalisti, alakierrosten tehonpuutetta lukuunottamatta. Kylmäkäynnistys vaan on hankalaa ja sen jälkeen automaattiryypytin ei tarjonne riittävästi polttoainetta, vaan kaasua painaessa moottori tuntuu tukehtuvan. Tämä menee ohi minuuteissa, kun kone käy.

On tietenkin huomioitava, että jos autossa on takuu, eikä kyse ole flexifuel-autosta, jonkin vaurion sattuessa voi takuu raueta, kun on tankannut ohjeiden vastaista etanolipolttoainetta.  Mikä mielestäni vinkissäni on olennaista, niin se tieto, että autolla todennäköisimmin pääsee perille, vaikka bensakäyttöiseen ajoneuvoon tankkaisi etanolibensiiniä. Se on sitten tilanteesta ja vakuutuksista kiinni, että kannattaako  auto hinauttaa korjaamolle melko hintavaan polttoainejärjestelmän puhdistukseen tahi onko aikaa hinauksen odotteluun yms. Tämä hinaushan ilman käynnistystä on Autoliiton ohje.

Isänmaallinen suomalainen Suomessa tai toisaalta maailman halaaja voi tankata etanolibensiiniä aatteellista syistä, eri syistä toki. Edellinen suosien kotimaista ja jälkimmäinen pyrkiessään varjelemaan kasvikuntaakin myrkylliseksi uskomaltaan hiilidioksidilta. Koska aate on jalo, hintaa ei tarvitse laskea.

Nuuka ihminen ajaa tietenkin polkupyörällä, mutta jos autoilija pyrkii nuukuuttaan käyttämään viinaa bensiinin sijasta, niin ABC-ketjun laskelmien mukaan säästöä tulee muutamia satasia vuodessa. Edellä kuvatulla ”tavallisen” auton viinatankkauksella se tarkoittaa sitä, että yksikin mahdollinen viinan aiheuttama vaurio syö säästöt. Vanhoissa autoissa saattaa olla jokin osa, joka ei ole viinaa kestävä. Esimerkiksi eräs tietämäni vanha Opel Corsa vaati kaasuttajan(?) kalvonvaihdon vuoden parin viinakuurin jälkeen. Vaikea tietenkin sanoa, miten pitkään se kalvo olisi kestänyt ilman viinaa.  Eli säästölaskelmaan voinee luottaa suuntaa-antavana, kun käyttää flexifuel-ajoneuvoa, joka on suunniteltu seospolttoaineille.

Heinäkuu on kohta alkamassa. Roskasaitin on tarkoitus harventaa tahtia heinäkuuksi. Toivon, ettei loppukesä olisi kovin runsasluminen.

Linkkejä

https://www.abcasemat.fi/fi/abc/polttoaineet/eko-e85 (Linkki) ABC-ketjun E85-laskin.

http://www.st1.fi/tuotteet/re85 (Linkki) ST1:n valmistama viina ei vie leipää lapsen suusta, koska sitä ei valmisteta elintarvikeraaka-aineista vaan elintarvikejätteistä.

 

Mainokset

7 responses to “Kesälomavinkki

  1. Tänä vuonna ei juhannuksena tarvinnut sammuneita sentään kantaa lumihangesta.

    Miten ihmeessä tankissasi voi olla 50 % etanolia? Kaadatko sinne kossua, vai tislaatko jotain terävämpää?

    Minä ajan Golfilla pelkästään ysikasilla, kulutus on sen verran pienempää, että ei ainakaan kalliimmaksi tule kuin näillä älyttömillä bioetanoleilla, joiden tuotanto on kallista, mutta valtio hyväntahtoisesti luopuu osasta bensaveroa muka pelastavaninaan ilmaston.

    Tykkää

    • Lumihanki ei sovi edes juopuneelle.

      (R)E85 -koodissa tuo numero ei tarkoita oktaanilukua, vaan etanolipitoisuutta. Kun tankaa 20€ sitä ja 20€ 95- tai 98-bensiiniä, niin sielläpä tankissa on puolet etanolia, noin karkeasti ottaen.
      Kossussa oleva vesi on turhan kallista.
      Ysikasi on tietenkin käypäsää kaikkiin nykyautojen bensakoneisiin.

      Tykkää

  2. Olen näköjään pihalla näistä etanolipitoisuuksista. En ole edes törmännyt asemalla mihinkään E85 bensaan. Onko siinä muka 85 % etanolia?

    Tykkää

    • Bensa-asemia, joista sitä saa, on ABC:llä ehkä 80 ja ST1:llä n. 60, joista osa on Shellin kyltin alla, kuten kuvassakin Kellokoskelta. Linkeistä löytyy tarkemmin.
      Se on sininen kahva siinä pistoolissa. Ei näy kuvassa, kun on rellun takana.
      Lupaavat enintään(?) 85%. Saattaa olla talvella vähemmän.

      Tykkää

  3. Älä jarruta vauhtia, kesän tullen Ylen sivuilla on paljon ilmastonmuutokseen liittyvää spiniä herkuteltavaksi. Taalas pääsi tänään ääneen ja pakolaiskysymys vieräytettiin myös CO2-päästöille.

    Noin viisi vuotta sitten, kun aloin enemmän seuraamaan tätä skeneä, ihmettelin kovasti miten uunoja denialistit ovat. Ihmettelen edelleen sitä, mutta nyt tiedän myös miten uunoja ovat ei-skeptikot. Ikävintä on tietysti opportunismi ja alarmististen faktoidien istuttaminen joka paikkaan huomion/rahan saamiseksi.

    Lyhyt yhteenveto skenestä

    – Tony Heller on aggressiivinen idiootti
    – James Hansen, Michael Mann, Phil Jones ja joku muukin on pelkkä poliittinen advokaatti. ”Following the RCP 8.5 business as usual scenario, sea levels might rise up to 100m…” Oikeammin pahimman tapauksen skenaariossakin meren pinnan nousu 100m kestää ihan tolkuttoman kauan.
    – Judith Curry on ilmeisesti ikääntyessään järkiintynyt. Ylläpitää kontakteja laajalti, hyvää keskustelua. Jonkin verran idiootteja kommentoijia.
    – Bjorn Lomborg on piikki alarmistien lihassa
    – Roy Spencer on kuin vanha viisas vaari. Vetää puoleensa Doug Cottonia kuin hunaja mesikämmentä.
    – Gavin Schmidt on aggressiivinen opportunisti
    – Neven haluaa salaa nähdä kuinka Arktis sulaa
    – En viitti sanoa mitään suurta kotimaisista blogaajista – olet yksi parhaista.
    – Paul Homewood rähisee mutta faktat eivät taida olla aina ihan kohillaan
    – Sou – joo, mitä mä sanoin Tony Helleristä
    – aTTP – Miten vähällä ymmärryksellä voi Kenkään tietää niin paljon?
    – Shollenberger – aika fiksu tapaus
    – Motl – Jeesus mikä chutzpa! Tulevatko kaikki säieteoreetikot ennen pitkää hulluiksi?
    – nofrakkingconsensus – toimittajan taidoilla hyvä taustatyö
    – Al Gore on simppeli rahantekokone
    – Pachauri taitaa olla enempi kiinnostunut rahasta ja seksistä
    – Greenpeace – siinä on oikea merchant of doubt
    – Soon puhuu suunsa puhtaaksi, mutta en tiedä missä määrin hän on uskottava
    – Mears on uskottava tiedemies, mutta pelkää asettua tulostensa taakse.
    – ClimateNuremberg on uskomatonta tulitusta, jota ei voi lukea tietämättä paljon koko skenestä
    – Willard (onko tää vaan village idiot?)
    – Dana Nuccitelli hahahaaa
    – James Cook heh, kyllä Anthony Watts hakkaa rehellisyydessä kuus-nolla.
    – Lew bhuahhaa… sori ei pysty sanomaan naurulta mitään
    – popesclimatetheory mä en kestä näitä
    – climateaudit – se miten Steven kimppuun käydään osoittaa, että hänen huomionsa ovat kipeitä ja vaativat kieltämistä – niitä ei voi jättää huomiotta. Asiallisuudessaan käsittämätön.
    – hockey schtick – en ymmärrä miksi Watts linkittää tällaiseen CO2-denialismirojuun. Thermodynamics in your ass.
    – dmi – voi hitto seuratkaa nyt niitä omia käyriänne
    – Taalas – et viittis vaihtaa alaa johonkin missä osaat puhua asiasta
    – wmbriggs – jessus miten ihminen voi kilahtaa katolisuuteen
    – Dan Kahan on tyyppi joka pystyy viestimään järkevästi
    – RealClimate – mihin tätä tarvitaan?
    – jonova on joskus ihan hauska, mutta usein kovastikin pihalla ja kommentoijat ovat umpihulluja
    – Nick Stokes – harvoja järjen ääniä blogosfäärissä

    Yhteenveto ymmärryksestä. Ihminen tuottaa hiilidioksidia energiantuotannolla, mikä on käytännössä väistämätöntä ihmiskunnan hyvinvoinnille. Vapautunut CO2 imeytyy suurin osin mereen ja kasvillisuuteen, joka kasvaa paremmin. Ilmakehän CO2 kuitenkin lisääntyy ja aiheuttaa sadan vuoden perspektiivissä ehkä parin asteen mitattavan lämpenemisen. Samaan aikaan ilmaston sisäinen vaihtelu jatkuu ja luo epävarmuutta. Yhden asteen väitetty lämpeneminen välillä 270-400ppm ei ole ollut tuhoisa, täysin päin vastoin. On tämän valossa epätodennäköistä, että seuraava aste aiheuttaisi enemmän tuhoja kuin hyötyjä, mutta on äärimmäisen vaikeaa laskea vaikutusta etukäteen, kun se on jälkikäteenkin mahdotonta.

    Ilmatieteenlaitos esittää, että merenpinnan lasku kääntyy lähivuosikymmeninä nousuksi Helsingissä. Käytännössä tällä ei ole mitään merkitystä verrattuna lämmityskulujen vähenemiseen. Pelottavampaa on kasvillisuusvyöhykkeiden historiallisesti katsoen nopea siirtyminen pohjoiseen, ehkä jopa useita kilometrejä vuodessa. Olen kuitenkin täysin varma, että luonto yllättää meidät sopeutuvuudellaan ja ongelmat ovat pikemmin esteettisiä kuin taloudellisia. Atlanttiset syklit voivat lieventää Suomen tähän asti nopeahkoa lämpenemistä.

    Liked by 1 henkilö

    • Tattista vaan pitkästä ja asiapitoisesta kommentistasi. Ehkä pitää lisätä jokunen noista suosittelemistasi linkkilistaanikin. Sehän on koostettu osittain törmäysperiaatteella, eli kun olen osunut sivustolle, joka tuntuu sopivan aihepiiriini, niin olen lisännyt. Suosiolistauksillakin on ollut vaikutusta linkkilistalleni pääsemiseen. Jokunen on päässyt ihan siksi, että ovat eri kannalla kanssani (ns. tasapuolisuus hiven).

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s