Vielä ei kannata ostaa sähköautoa?


Kuva 1. Käyttöoikeusviite: By Mariordo - Mario Roberto Durán Ortiz - Oma teos, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=18217730

Kuva 1. Käyttöoikeusviite: By Mariordo – Mario Roberto Durán Ortiz – Oma teos, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=18217730

Monille meille niin rakas hallituksemme on luvannut muistaa myös köyhiä ja korottaa polttoaineveroa eli polttoaineiden valmisteveroa. Uusimman tulevan korotuksen suuruutta ei ole vielä julkistettu, mutta kun polttoaineverot ovat litrakohtaisia, voinee ajatella, että ilmaisesta maaöljystä valmistettu bensiini maksaisi Suomessa sitten yli euron, kun tuotantokustannuksiakin sentään kertyy. Veroahan on nyt jo n. 85 snt/l, kun arvonlisävero huomioidaan. Bensan hintaan sisältyvästä valmisteverosta joutuu autoilija maksamaan vielä tuota arvonlisäveroakin. Kuva 2 sisältää tiedot vain valmisteverosta.

Kuva 2. Lähde: http://www.oil.fi

Kuva 2. Lähde: http://www.oil.fi

Ei mikään ihme, jos ajatus polttoaineverottomasta autosta hiipii tienkäytön nettomaksajien mieleen, vihjeenä kuva 1. Sähköautot ovat jo kaupallisilla markkinoilla ja niitä myydään myös Suomessa.  Sähköauton eduiksi voineekin laskea ainakin alhaisemman verotuksen polttoaineineen  ja (lisätty: autoveron osalta sekä) yleensä reippaan kiihtyvyyden. Teslaa lainannut Heikki kertoi, että liikennevaloista lähdettäessä talla pohjassa muut jäivät hetkessä 200 metriä jälkeen.  Haittapuoliksi sähköautolle voinee laskea tankkauksen keston, tankillisen eli latauksen ajomatkan lyhyyden ja korkeahkon ostohinnan akun kalleudestakin johtuen. Suomessahan sitten ajomatka yhdellä latauksella lyhenee talvisäästä entisestään. Tämä johtuu mm. akkujen varauksen lämpötilariippuvuudesta.

Ilmastorealismia-blogisti Mikko vinkkasi viime lauantaina, että Wattsilla on uutinen uudesta akusta. Niin onkin (Linkki). Artikkeli on puoliksi vieraskynäilijän kirjoittama, mutta pitkäaikainen sähköautoilija Anthony Watts on itse lisännyt siihen täydentävän toisen puoliskon.

Biosolarin akku

Edellä luettelemani sähköautojen yleiset puutteet ovat kuin poispyyhkäistyjä käyttämällä Biosolar-yrityksen uutta superakkua. Se on puolta halvempi kuin kilpailijoiden tuotteet energiamäärää kohti, kapasiteetti painokiloa kohti on kaksinkertainen jne. Kuva 3 kertoo akusta tiiviisti numerotietoja.

Kun Biosolarin käänteentekevä akkukeksintö ei vielä ole sähköautoissa, harmittaisiko sinua, jos nyt ostamassasi sähköautossa olisi kaikki yllämainitut puutteet, mutta odottamalla pari vuotta olisitkin välttänyt ne?  Vastaava tilanne on nopeasti kehittyvien tuotteiden markkinoilla aika tavanomainen. Heti nyt sähköauton ostamalla taas välttänee sähköautoveron mahdollisimman pitkään. Nimittäin polttomoottoriajoneuvoihin ja polttoaineisiin on kasattu niin paljon veroja, että Suomen valtiohan menee konkurssiin, jos enemmistö ajaa ”veronkiertokulkimilla”. Jokin veromuoto on lähes pakko ottaa käyttöön sähköautoille, jos ne yleistyvät. Kotitaloussähkön verojen korottaminen useita satoja prosentteja sattuisi köyhiin eniten. Sitä siis voinee pelätä.

Biosolarin akussa on kuitenkin eräs paha puute ajoneuvokäyttöön: sitä ei ole olemassa.

Biosolarin historiaa

Netistä keräämieni tietojen pohjalta minulle on syntynyt sellainen kuva, että Biosolar on aloittanut joskus vuoden 2006 tietämissä tuotteella, joka muistuttaa tekniseltä vaatimustasoltaan Trabantin konepeltiä. Aurinkopaneelin tausta-, alusta- tai pohjalevy oli kyseinen tuote, joka oli valmistettu biopohjaisesta hartsista puuvillakuituvahvistettuna. Tämä tuote ei menestynyt markkinoilla, mutta seuraavaksi yrityksen kehitysprojektina näyttää olleen superkondensaattorit, joissa käytettiin polyasetyleeniä. Nobelkemisti Heeger tuli kuvaan mukaan tässä vaiheessa. Näitä superkondensaattoreita ei tietääkseni ole saatu vielä markkinoille, mutta fosiilipohjainen polyasetyleeni on mukana myös uudessa akussa katodimateriaalina. Nyt siis kehitettävässä tuotteessa ei ole mitään biopohjaista saati aurinkoa tarvitsevaa.

Johtopäätöksiä

Olen edelleen sitä mieltä, ettei sähköautoja kannata Suomessa vielä ostaa ylempänä esittämistäni puutteista johtuen. Kukin tutkailee oman tilanteensa. Pelkästään kiihdyttelyyn Tesla lienee oiva ja edullinen hankinta, jos huomioi kiihtyvyyslukeman.  Biosolarin akun markkinoille tulo sen sijaan voi viivästyä niin pitkään, että tässä välissä ehtii ajaa yhden auton loppuun. Mielestäni siinä on pieni mahdollisuus, että superkondensaattorin kehitystyössä olisi tehty keksintö, johon uusi akku pohjautuu ja sarjavalmistettuna täyttää kohtuullisesti nyt esitetyt lupaukset. Suurempi todennäköisyys mielestäni on, ettei seostettu polyasetyleeni sittenkään toimi akussa kestävästi. Esimerkiksi kondensaattoriin verrattuna akussa esiintyy ainevirtojakin, jotka saattavat sotkea tilanteen. Koska patenttihakemukset ovat vaiheessa, kaikki keksintöön liittyvä tieto on salattua. Siksi tässä joutuu veikkailemaan, valitettavasti.  Vakavasti asiaan perehtymään haluavia neuvon lukemaan kommenttiosuudet noista linkitetyistä blogeista ja uutisista.

Esitetyillä arvoilla Biosolarin akku olisi ehdottomasti käänteentekevä keksintö autoilun historiassa. Sähköauto valtaisi markkinat.

Linkkejä

http://www.biosolar.com/super_battery.php (Linkki) Akku-uutuuden verkkosivu.

http://www.biosolar.com/ (Linkki) Yrityksen nettisivusto, akku hyvin esillä.

http://www.greentechmedia.com/articles/read/pv-back-sheet-firm-biosolar-tries-its-hand-at-batteries (Linkki) Syksyllä 2015 uutisoitiin superakusta hieman epäilevään sävyyn. Uutisesta selviää myös, etteivät aurinkopaneelien taustalevyt ole menneet kaupaksi.

http://www.greenoptimistic.com/biosolar-battery/#.Vw1Y4Edikpm (Linkki) Akku-uutuudesta on uutisoitu jo viime kesänä.

http://insideevs.com/biosolar-targets-459-whkg-54kwh-lithium-ion-battery/ (Linkki) Viime kesän uutissatoa kommentteineen.

http://inhabitat.com/new-bio-solar-panels-are-made-with-cotton-and-castor-beans/ (Linkki) Biosolar-yrityksen päätuote on ollut aurinkopaneelien taustalevy.

http://finance.yahoo.com/news/biosolar-names-nobel-laureate-dr-070100800.html (Linkki) Syksyllä 2014 uutisoitiin nobelisti Heegerin olevan tieteellisenä neuvonantajana Biosolar-yrityksen bioinspiroitujen superkondensaattorien kehityksessä. Patentit olivat haussa uutisen mukaan.

http://science.ucsb.edu/news/headline/739 (Linkki) Heegerin ja Biosolarin yhteistyöstä uutisoi yliopistokin.

https://en.wikipedia.org/wiki/Polyacetylene#Doping (Linkki) Akku-uutuuden olennainen komponentti on sähköäjohtavaksi seostettu polyasetyleeni.

http://staha.vtt.fi/stahayhdistys/materiaali%20tr/Liite3_STAHA%20materiaalit%202009%20jakeluversio.pdf (LinkkiPDF) Tietoa sähköjohtavista muoveista.

http://www.hevosmaailma.net/Sirpa/Kirjoitukset/polymeerit.shtml (Linkki) Polyasetyleenipohjainen muoviparisto mainittu jo vuonna 2002.

7 responses to “Vielä ei kannata ostaa sähköautoa?

  1. Muistelen 80-luvulta Nokialla ollessani, että johtavaa muovia odoteltiin lähinnä kotelomateriaaliksi. Polyasetyleenistä oli silloinkin puhe. Sen väitettiin johtavan yhtähyvin kuin kuparin, mutta siinä oli pieni ongelma. Se hajoaa nopeasti, jos joutuu ilman kanssa kosketuksiin.

    Tuosta viimeisestä linkistäsi en tätä ominaisuutta löytänyt. Linkin lopussa kehutaan kovasti muoviparistoja tai siis akkuja niin, että joudun ihmettelemään, missä ne viivyttelevät?

    Tykkää

    • Tällä kertaa jätin kemian vähemmälle. Siksikin, että kun keksintö on patenttihakemustilassa, ei voi tietää, olisiko siinä ratkaistu polyasetyleenin hajoamisongelmat jne. Eihän akun sisällä tarvitse olla vapaata happea juurikaan.
      Mitä viimeiseen linkkiini tulee, niin siitä selvästi havaitsee, että polyasetyleenipatteri on ideana yli 10 vuotta vanha, muttei vieläkään markkinoilla. Ei ennusta nopeaa markkinoille tuloa Biosolarin akullekaan?

      Tykkää

  2. Pääministeri Juha Sipilä lienee mm. johtava suomalainen häkäpönttöilijä. Hän on myös Kempeleen ekokylän kehittäjiä ja on itse sähköautoilija. Ehkä Sipilä osaisi kehitellä myös näppärän ja kaupallisen polttokennon sähköauton akuston lataamiseen. Ekologista sekin touhu olisi, vaikka välillä tuoksuisi savusaunalta kuin vanhoissa höyrylaivoissa.
    Linkki: http://www.kaleva.fi/teemat/moottori/hakaponttoauto-kulkee-puupilkkeella/35726/
    En ole itse vielä päässyt kokeilemaan sähköautoa. Kaverin kaasumersulla kurvailtiin jo 80-luvun alussa kaasupullo peräkontissa. Hyvin auto kaasullakin kulki ja kai aika puhtaasti.

    Tykkää

    • Aikoinaan ajoin kesätöissä sähkötrukkia. Se juuttui maastoon.
      Polttokenno olisi tietenkin edistyksellinen laturi sähköautoon, vaan hintahan siinä on esteenä. Niin että hybridiautoissa on polttomoottorit.
      Mikäettei Sipilä saisi polttokennoa halpuutettua.
      Mikähän lienee siinä esteenä, ettei taida olla ”moponmoottorilla” varustettuja sähköautoja, joissa tuo moottori toimisi etupäässä varauksen ollessa vähäinen. Samalla se takaisin sen, että sähköttömältäkin mökiltä pääsee pois. Moottorihan voisi käydä jo odotellessa.

      Tykkää

      • Jos minulla olisi varaa ostaa sähköauto, ei kyllä ole, ostaisin myös pienen Hondan aggregaatin peräboksiin. Saisi semmoisellakin hiljaisella ja pieniruokaisella laitteella sähköauton kulkemaan.

        Tykkää

      • Kuvittelen nimimerkki intrigööriä ajelemassa kuvan 1 sähköautolla niin, että tavaratilan aggregaatista menee ikkunan kautta sähköjohto latauspistokkeeseen (-;

        Tykkää

  3. Tuossa verolaskelmassani saattaa olla ilmaisen raaka-aineen lisäksi myös talkoona tehty jalostus, mutta antaahan lukema kuitenkin suuntaa siitä, miten paljon bensiinissä on muuta kuin valmistajan ahneutta.

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s