Sähköautojen yölataus pahentaa savusumua


Kuva 1. Savusumu. Kuvalähde, jossa savusumua enemmän: https://fi.wikipedia.org/wiki/Savusumu
Tekijäviite: By WikiARA – Oma teos, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=42305914

Äkkipäätä ajatellen sähköauton lataamisen yöllä ei luulisi olevan mikään isompi ympäristörikos. Nyt kuitenkin uusi kolmen tutkimuksen julkaisurykelmä samoilta tutkijoilta antaa viitteen (Linkki), että sähköauto saastuttaa enemmän kuin polttomoottoriauto elinkaarensa aikana (Linkki) ja että yöllä lataaminen lisää sähköautojen saastevaikutusta (Linkki). Jälkimmäinen johtuu siitä, että yöllä lataaminen lisää hiilivoimaloiden sähkön tuotantoa. Tutkimusten kohteena ollut sähköyhtiö PJM Interconnection toimii USA:n useissa suurkaupungeissa ja sen sähköstä merkittävä osa tuotetaan kivihiileen perustuen.

Otsikon savusumuun päästään siitä, että kun kivihiilivoimalan sähköllä ladataan sähköautoja, niin ilmaan pääsee enemmän rikkiyhdisteitä, jotka ovat muodostamassa savusumua. Näin sähköautoilla voidaankin pahentaa juuri sitä ilmiötä, jonka torjunnalla niiden käyttöä on perusteltu! Tämä olisi todennäköisesti totta myös kuvan 1 Xi’anissa. Kiinassahan hiilivoimalat ovat yleisiä eivätkä ainakaan maailman vähäpäästöisimpiä. Kokonaan toinen kysymys on sitten se, että onko esittämäni kuva kyseisestä savusumusta todenmukaisempi kuin Wikipedian alkuperäiskuva. Käytin Irfanviewin automaattista värinsäätöä ja sumu hälveni silminnähden.

Ydin- tai vesivoimavaltaisille alueille edellä viitattuja tutkimuksia ei voi yleistää, koska nämä perusvoimalatyypit eivät tuota ilmansaasteita yöllä eikä päivällä. Vaan nämä voimalathan ovat olleet monien ympäristöpainostusryhmien vastustuksen kohteina. Nyt heidän tulisi sitten vastustaa saastuttavia sähköautoja. Enpäs ole nähnyt sähköauton vastaisi mielenosoituksia.

 

 

 

2 responses to “Sähköautojen yölataus pahentaa savusumua

  1. Suomi siirtyi hyötyhevosten ajasta autojen ja traktorien pörinään pääosin 50 ja 60 -luvuilla. Automies saattoi puolustella kallista hankintansa sanomalla, ettei se auto ainakaan syö seistessään niin kuin hevonen. Sähköautot osaavat syödä seistessäänkin.
    Liekö sitten miten käytännössä toimiva se usein mainostettu idea, että sähköautojen akkujen suuri massa toimisi uusiutuvan varavoimana öisin ja tuulettomina aikoina? Ei se kai sähköautoilijaa paljon ilahduttaisi, jos akut olisivat aamulla töihin lähtiessä pahasti vajaita? Toinen juttu olisi se energian maksupuoli hyvityksineen?
    Minulta joku mopopoika tyhjensi aikoinaan auton tankin niin tarkkaan, etten päässyt aamulla paria kilsaa bensikselle. Kyllä ketutti.

    Liked by 1 henkilö

    • Kiitos historiallisen katsauksenkin sisältäneestä kommentistasi! Eihän hevonenkaan liiku, jos ei ole virtaa hermoverkossa.
      Yhden artikkelini komenttiosuudessa oli vähän keskustelua mainitsemastasi sähköautojen akkujen toiminnasta varavoimalana:
      https://roskasaitti.wordpress.com/2015/11/07/suomalaisen-sattumaenergian-varastointi-idea/
      Ei ole ihan onelmatonta, koska kyseinen toiminta lyhentäisi akkujen elinikää muiden ongelmien lisäksi.
      Sähkömopoon ei voine ihan helposti vohkia sähköjä sähköautosta. Tässä on selvä etu sähköautolla bensa-autoon verrattuna.

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s