Sähköautoissa uusi ympäristöriski?


Sähkökulkimia latauksessa. Lähdeviite: By Ludhiana E. Moreira Sales and Mario Duran (Mariordo) - This file was derived from  Amsterdam 06 2015 1616.JPG:, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=41278454

Sähkökulkimia latauksessa. Lähdeviite: By Ludhiana E. Moreira Sales and Mario Duran (Mariordo) – This file was derived from Amsterdam 06 2015 1616.JPG:, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=41278454

Uusi tutkimus paljastaa (Linkki), että sähköautojenkin akuissa yleinen seosoksidi NMC eli litiumnikkelimangaanikobolttioksidi on Shewanella oneidensis maaperäbakteereille ympäristömyrkkyä. Tarkemmin sanottuna nanorakenteisesta materiaalista liukenevat nikkeli- ja koboltti-ionit aiheuttavat bakteereille hengenahdistusta ja kasvun ehkäisyä. Raskasmetallimyrkytys, sanoisin.

Jos vertaa tätä raskametalliuhkaa aiempien vuosien bensiinin lyijy-yhdisteeseen, niin pitäisin tätä uutta uhkaa tienvarsilla paljon vähäisempänä siinäkin tapauksessa, että sähköautot yleistyvät. Normaalissa käyttötilanteessahan sähköauton akuista ei vapaudu raskasmetalleja ympäristöön. Onnettomuustilanteessa näin voinee tapahtua. Suurin ympäristöuhka lienee kuitenkin näiden mineraalien kaivosalueilla, akkutehtaiden lähistöllä ja akkujen kierrätyskeskuksissa.

Toki tässä saattaa paljastua pieni kaupallinen huijaus. Näitä uusia akkujahan kutsutaan yleisesti litium-ioniakuiksi, vaikkei litium ole redox-reaktion osanottajana, vaan ”vain” varauksen kuljettajana. Lyijyakun tapaan näissäkin akuissa raskasmetallit, kuten koboltti, tekevät varsinaisen varaustyön. Kun monille kemiaalikammoisille raskasmetalli on paha sana, sitä ei sitten litium-ioni-akuissa olekaan näkyvillä.

Kokonaisuutenaan viitattu tutkimus ei sisältänyt mitään isoa yllätystä. Bakteerithan sisältävät rikkipitoisia aminohappoja proteiineissaan. Raskasmetallit saostetaan sulfidilla laboratorioissakin ja tässä on samantapainen reaktio kyseessä. Akkumateriaalien hienojakoisuus vielä edistää liukenemista. Sähköakkujen ja -autojen ympäristövaikutusarvioissa tämä riski tulisi kuitenkin huomioida. Vaikea silti uskoa, että raskasmetalliriski olisi mikään olennainen haitta sähköautojen käytölle. Pitäisihän sitten kännyköidenkin käyttöä rajoittaa.

Linkkejä

http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/acs.chemmater.5b04505 (Linkki) Hangin ja kumppaneiden tutkielman tiivistelmä.

 

One response to “Sähköautoissa uusi ympäristöriski?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s