Biopolttoaineet nälkää lisäämässä


Kuva 1. Lähde: Wikipedia/avanninen/U-F Granö. Käyttöoikeus: CC BY-SA 3.0

Kuva 1. Lähde: Wikipedia/avanninen/U-F Granö. Käyttöoikeus: CC BY-SA 3.0

Ajoneuvoissa käytetty biopolttoaine on ideana ihan hyvä. Verrattuna fossiiliseen bensiiniin tai löpöön biopolttoaineilla ei ole samantapaista teoreettista loppumisuhkaa. Lisäksi lähes kaikki liikenteessä nyt olevat kulkuneuvot voivat käyttää biopohjaisia polttoaineseoksia, jolloin kuluttajakohtaisia siirtymisinvestointeja ei oikeastaan tarvita ollenkaan. Iso ero monella tavalla epäkäytännöllisiin sähköautoihin verrattuna.   Biopolttoaineilla on kuitenkin omanlaisensa haitat. Yksi niistä on leivän vienti köyhän suusta, kuten Oxfam varoittaa The Guardianin mukaan (Linkki). EU mainitaan nälän isänä, sen nostaessa viljan hintaa käyttämällä peltoja polttoainetuotantoon. Vihreitä poliitikkoja ei mainita erikseen, vaikka sikäläisen eläimet ensin -politiikan suoraa seuraustahan ihmisten kärsimykset tässä tilanteessakin ovat.

Kuvassa 1 biopolttoaineet on esitetty eräänlaisena vuokaavioina. Punainen ympyrä on nestemäisten (ajoneuvo)polttoaineiden kohdalla, koska tämä on tällä hetkellä massiivisimpia ainevirtoja ja samalla ehkä eniten peltopohjaista. Eihän esimerkiksi mädättämökaasu ole erityisemmin nälkää lisäävää, ei ainakaan peltoa vaativaa.

Suomalaisena voinee olla ylpeä siitä, että meillä kotimaisten nestepolttoaineiden tuotanto on pitkälti poissa pelloilta. Mäntyöljystä ei leipää tehtäisi, eikä juuri biojätteistäkään. Minunkin biojätteistäni ST1 tiristää etanolia polttoainekäyttöön, mikä on hieno juttu. Jos Neste Oy sitten perustaa palmupuuviljelmiä eteläisille vyöhykkeille, niin siinä on jo ehkä pientä sanomista. Mahdollinen biopolttoainepula tuskin auttaa erityisesti kotimaisten polttoaineiden valmistajia, koska tuotanto ei riitä oikein edes kotimaan kysyntään. Toisinpäin, jos suomalaismepit eivät ole valppaina Brysselissä, EU saattaa bannata tai ainakin vetää tukensa näiltä haitattomiltakin tuotantolaitoksilta supistaessaan biopolttoainetavoitteitaan.

Pitemmällä aikajänteellä biopolttoaineen kasvatus tulisi ehkä saada leväpohjaiseksi (Linkki). Näin ei peltoa juuri tuhlaantuisi. Pikemminkin polttoaineen viljelystä voisi poikia joskus myöhemmin myös leiväntuotantomentelmiä. Toistaiseksi levämenetelmät ovat vasta aluillaan eikä suurten volyymien hintaetua ole vielä saavutettu.

Pieni kertomus tosielämästä: Kaveri  osti Ford Focuksen vm. 2006. Vasta käyttäjän käsikirjasta selvisi, että siihen voi tankata myös E85-etanolipolttoainetta. Mitään selvää EKOTEKO-kylttiä ei auton peräosassa näkynyt. Kuvastaisiko tämä sitä, ettei etanolipolttoaineelle kelvollisen auton valmistus ole iso juttu autotehtaallekaan. Eikä sitä sitten kannata mainostaakaan?

Kaikki tämäkin liittyy ilmastonmuutokseen ja ilmastonvakiointiin, sillä ilman ilmastonvakiointipyrkimyksiä ei olisi mitään ongelmallista ja tuettua biopolttoainetuotantoakaan.

Linkkiosiossa lisää aiheesta tai sen liepeiltä.

Linkkejä

http://oxfamilibrary.openrepository.com/oxfam/bitstream/10546/242997/1/bp161-the-hunger-grains-170912-en.pdf (LinkkiPDF) Oxfamin raportti, jossa vaaditaan tai suositellaan EU:ta luopumaan biopolttoainetavoitteistaan ja niiden tukemisesta.

http://www.climatenewsnetwork.net/rice-serves-double-measure-biofuel-fodder/ (Linkki) Japanilaiset kokeilleet etanolin valmistusta säilörehun sivutuotteena. Hiilihydraatit vähentynevät rehumassasta, mutta ehkä se ei ole olennainen haitta?

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/mets%C3%A4/upm-aloitti-biodieselin-tuotannon-1.77815 (Linkki) Lehtiuutinen biodieseltuotannon aloittamisesta Lappeenrannassa.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s