Sähköauto ei toimi Bhutanissakaan


Kuva 1. Bhutanin sijainnin ja korkeuserot kertova kartta. Lähde: Wikipedia. Käyttöoikeus: Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported

Kuva 1. Bhutanin sijainnin ja korkeuserot kertova kartta. Lähde: Wikipedia. Käyttöoikeus: Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported

Reuters uutisoi (Linkki), etteivät sähköautot menesty Bhutanissakaan. Toisaalta saamme tietoa, että Bhutanissa Nissan Leaf -sähkötaksi liikkuu latausten välillä vain 50 km, eikä luvattua 170 km (Linkki). Latausaika on neljä tuntia. Ilmeisestikin päästäkseen vaikkapa tavoittelemaansa 200 km:n päivittäiseen ajosuoritukseen taksikuskin on käytettävä 12 tuottamatonta lisätuntia latauksiin. Jos työajaksi laskettaisiin 8 tuntia, niin vuorokaudestahan jäisi vielä 4 tuntia, jotka riittävätkin akun lataamiseen. Tarkoitan sähköauton akkua.

Suomen oloissa testattuna sama sähköauto pääsi pakkasessa noin puoleen keskimääräisestä 160 kilometristään ja latausaikaa vaadittiin 12 tuntia (Linkki).

Jos verrataan Suomea ja Bhutania, niin jälkimmäinen on sähköomavarainen, mikä sinänsä puoltaa sähköautoa paremmin sinne kuin tänne. Toisekseen esimerkiksi Bhutanin pääkaupungissa Thimphussa kaikki kuukaudet ovat lämpötilaltaan keskimäärin plussalla, vaikka pakkasia esiintyykin. Kylmyysongelmat ovat akuille siis selvästi harvinaisempia siellä kuin meillä.

Mikä ei toimi Bhutanissa, toimii Suomessa. Vai ei? Ilmastonmuutoksen torjuntaan tämä juttu liittyy siinä mielessä kuin nyt toimimattomuus vain voi liittyä.

Kuva 2. Nissan Leaf -sähköauto. Lähde: Wikipedia/IFCAR. Käyttöoikeus: vapaa.

Kuva 2. Nissan Leaf -sähköauto. Lähde: Wikipedia/IFCAR. Käyttöoikeus: vapaa.

Linkkejä

http://en.wikipedia.org/wiki/Energy_in_Bhutan (Linkki) Bhutanin energiataloudesta englanniksi.

http://www.nissan.fi/FI/fi/vehicle/electric-vehicles/leaf/charging-and-battery/charging-nissan-leaf-and-battery.html (Linkki) Nissan Leafin latausvaihtoehdoista valmistajan antamaa tietoa.

http://www.sahkoautot.fi/forum/t-400865/nissan-leaf (Linkki) Keskustelupalsta, josta käy ilmi mm. se, että suomalaisella sähkötaksi Leafilla oli ajeltu luokkaa 50 km/vrk. Turhaanko Bhutanin taksisuharit valittaa?

Mainokset

2 responses to “Sähköauto ei toimi Bhutanissakaan

  1. Sähköautojen hehkuttamisen sijaan kannattaisi mielestäni keskittyä (maa-ja bio-)kaasuautoihin. Tämänhetkiset autot voidaan edullisesti muuttaa kaasukäyttöisiksi. Jos kaasu loppuu, bensalla jatketaan. Ei tule ajeluun katkoja eikä tarvita massivista kaapelointia latausasemille, vaan nykyisille bensa-asemille lisätään asteettain kaasutankkauspisteitä. Jo nyt on olemassa kaasu/bensa-autoja. Eli: nykyisen kaluston käyttöikä jopa pitenee, päästöt vähenevät, tekniikka on tuttua, yksinkertaisempaa ja siten edullista.
    Ilmeisesti sähkö-akku-litium-tuulivoima-tukilobbaus on tässä esteenä?

    Tykkää

    • Kiitos kommentistasi!
      Itse olen periaatteessa myös kanattamassa Suomen oloihin juuri tuota, että käytössä olevalla kalustolla ajetaan, vaikka polttoainetta vaihdettaisiinkin. Esim. jos maahantuonti sallittaisiin vain flexifuel-varustetuille autoille (tai niitä suhteellisesti verohelpotettaisiin), jo tämä antaisi alkoholipohjaisille polttoaineille laajemman liikkumavaran ilman isompaa menoerää kuluttajalle. Kaasuautoiksi muuntaminen käynee flexifuel-autoon siinä missä muuhunkin autoon.
      Toinen kysymys on sitten se, että ajoneuvojen energian tarve on massiivinen koko kalusto huomioituna. Esimerkiksi biopolttoaineita ei taida löytyä riittävää määrää.

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s