Tekeekö mäntyöljydiesel sähköautot tarpeettomiksi?


Kuva 1. Koosteessa ST1:n ja ABC:n dieselpumput. Punaisilla nuolilla osoitettu heikosti havaittavia kohteita.

Kuva 1. Koosteessa ST1:n ja ABC:n dieselpumput. Punaisilla nuolilla osoitettu heikosti havaittavia kohteita.

UPM:n uutuustuote, mäntyöljypohjainen BioVerno-diesel on lanseerattu markkinoille (Linkki). Tänään ottamani valokuvat (yhdistelmä kuvassa 1) osoittavat, että ST1 myy metsädieseliä täyttä häkää, ABC puhuu vain vieraskielisestä smart diesel -tuotteesta. Onko siinä kotimaista dieseliä vai ei, se jää arvailujen varaan.

T&T-lehden mukaan muuten hukkaanmenevä pihka jalostuu dieseliksi (Linkki), josta hiilidioksidipäästöt ovat 80% pienemmät kuin tavanomaisesta dieselöljystä.  Eikös tässä nyt ole kuolinisku sähköautoille, kun niiden päästöt ovat helpostikin suuremmat, riippuen sähkön tuotantomenetelmästä? Kaiken huipuksi vanhaa diesel-mersua ei tarvitse vaihtaa sähkökinneriin, vaan nokivasaralla pääsee ajamaan edelleen.

Joudun myöntämään, että ajatus sähköautojen kuolemasta käväisi mielessäni lukiessani BioVerno-uutisointia. Enemmän asiaan perehdyttyäni päällimäiseksi jäi ajatus, ettei BioVerno tapa sähköautoja, vaikkei niistä olisikaan oikein autoa Suomen oloihin.

Mäntyöljyhän ei ole ollut jäte ja tähteeksikin tämän sivutotteen nimitti EU (Linkki). Että polttoainetuotannon kannattavuus on siitä kiinni, luokitellaanko mäntyöljy raaka-aineeksi vai tähteeksi, kuvastaa sitä, ettei olla täysin terveellä pohjalla. Tukiaisilla on liian suuri paino. Ilmeisesti kuitenkaan raaka-aineella ei ole ollut kovin kaksista kysyntää, koska UPM:n kannatti tuottaa siitä halpaa massatuotetta, toki tukien kera. Jos avaatte edellisen linkin, siellä puhutaan 20 000 sähköautosta Saksassa ja pidetään sitä riittämättömänä määränä. Kannattanee myös katsoa mäntyöljyä jalostavan kemianteollisuuden vastustava kanta tähän polttoaineeseen (Linkki).

Noniin, maaliteollisuus jää pahimmillaan nuolemaan näppejään mäntyöljyn suhteen ja käyttämään ”aluperäisiä” fossiilipohjaisia yhdisteitä tuotteissaan. Tässähän ei ole kuin kyse päästöjen jakautumisesta teollisuusaloittain ja maali sentään kuivuu seinässä pitempään kuin dieselöljyn palaminen sylinterissä vie. Niin eikä se kuivuminen nykyään ole kuin veden haitumista, joten ne alkydien hiiliatomit voivat pysyä ilmakehästä poissa vielä pitkäänkin.

Mutta mitenkäs se sähköautojen korvaaminen, onnistuuko se mäntyöljyllä?  BioVernon vuosituotanto on 100 000 tonnia (Linkki). Kun laskin 5 kg/100 km kulutuksen, sain tulokseksi, että 20 000 km vuosittaisen ajosuoritteen ajoneuvoja on liikenteessä 100 000, jos ne käyttävät vain BioVernoa. Lukema on suurempi kuin Saksan sähköautokanta, mutta pienempi kuin tarpeeksi väitetty miljoonat autot. Jos verrataan Suomen dieselöljyn kulutukseen (Linkki), 2 300 miljoonaan tonniin, BioVerno jää alle 5%. Toivottavasti olen laskenut oikein, mutta noista lukemista sen voi kuka tahansa tarkistaa. Mahdolliset korjaukset teen julkisesti, niin että alkuperäinen ja korjattu arvo on nähtävissä.

Mitä tästä jäi käteen?  BioVerno on sinänsä liikevaihdoltaan kymmenien miljoonen eurojen liiketoimi, mutta se ei uhkaa esim. sähköautojen tulevaisuutta nyt eikä myöhemminkään. Ongelmana ihmisillä lienee erottaa suuria ja suunnattomia massavirtoja toisistaan. Mäntyöljyn massavirta on suuri, mutta dieselöljyn virta pelkästään Suomessa monikymmenkertainen. Lopputulos lähestyy globaalina osuutena sitten itikan itkua Itämeressä.

Haittapuolella on sitten vähintään samanarvoisen kemian teollisuuden mäntyöljypohjaisen tuotannon kustannusten kohoaminen. Kansantaloudellinen kokonaisuus ei taida olennaisesti korjaantua? UPM:n kirjanpidossa toki tulee parannusta, kun mäntyöljy saadaan kaikki myytyä, osa tuetusti biodieseliksi jalostettuna ja ehkä osa tuplahintaan raaka-aineeksi. Hukkaanmenemistä tuskin on aiemminkaan tapahtunut, vaan pihkat on vähintään poltettu sellutehtaan uunissa. Että sekin alussa esitetty hukaantumisotsikko oli tietoista harhautusta.

Ettei kenellekään jäisi epäselväksi, niin ei se ST1:nkään pumpulta tankattava dieselöljy ole BioVernoa, vaan se vain sisältää sitä. Kuinka paljon, siitä en tietoa löytänyt.  Setaaniluvun huomattava kohoaminen viittaisi kuitenkin kymmeniin prosentteihin näin hatusta vedettynä veikaten. Jos dieselmoottorisi tuntuu tukehtuvalta liikkeellelähdettäessä, kannattanee kokeilla tuota kotimaisesti terästettyä polttoainetta. Toivottavasti saan myös raportin kommenttiosuuteen.

Näin tällä kertaa, pieniä olivat silakat joulukaloiksi.

Linkkejä

http://blogi.kuopionenergia.fi/blogi/lopoa-vai-mantysuopaa (Linkki) Tri Lasse Lehtinen ehtikin ja n. vuosi sitten kertoa miltei kaiken olennaisen.

http://www.talouselama.fi/Tebatti/kysymykset/suomi+holmoilee+mantyoljyn+kasittelyssa/a2253157 (Linkki) Kemian teollisuuden ääni, joka ei kuulunut tässä asiassa.

 

 

Mainokset

2 responses to “Tekeekö mäntyöljydiesel sähköautot tarpeettomiksi?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s