Pari litraa sadalle kilometrille Volkkarilla


Kuva 1. VW XL 1. Kuva: Wikipedia/Norbert Aepli

Kuva 1. VW XL 1. Kuva: Wikipedia/Norbert Aepli

Sehän olisi toivottavaa, että ilmastonvakiontitoimista poikisi jotain hyötyä myös tavalliselle tallaajaalle, varsinkin tavalliselle kaasupolkimen tallaajalle. Volkswagen konserni onkin nyt saanut aikaiseksi jotain(Linkki), josta ei paljoakaan ole pahaa sanottavaa: XL1-dieselhybridin(Linkki), jonka kulutus on kahden litran luokaa 100 km kohtia ja jos päivittäinen ajosuoritus on 75 km, voi päästä alle litrankin kulutuksella lataamalla akut yöllä ja ajamalla ne tyhjiksi päivällä. Ainoa paha sana pääsee, kun kuulee hinnan, joka on n. kymmenen VW Polon verran. Pieni erikoismallisarja lisää tietenkin hintalapun paheksuttavuutta.

Ehkäpä liiketalouden periaatteet sanovat, ettei köyhille kannata myydä, eikä XL-hintainen VW XL 1 liene tarkoitettukaan massamarkkinoille vaan pikemminkin osaamisen näytteeksi kuten saman konsernin ei ihan yhtä pihi Bugatti Veyronkin.

Suomen oloissa sitten massamarkkinoille kehitettynäkään XL 2 tuskin olisi kaikkien asiakkaiden mieleen, ellei siihen lisättäisi jotain lisälämmitysjärjestelmää. Pieni ja pihi dieselmoottori ei helposti riitä sisätilojen lämmittämiseen toivotulla tavalla jäähdytinnesteestä lämpöä sisäilmaan siirtävällä lämmönvaihtimella, eli tavanomaisella lämppärillä. Lisäongelmia lämmitykseen tulee, jos yrittää ajaa verkkosähkökäyttöisesti pakkasella, jolloin ei edes VW Kleinbusseissa aikoinaan ollut pakoputkilämmitin toimisi apuna.

Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos autoilla pääsee tulevaisuudessa puolella siitä kulutuksesta, millä nyt ajetaan. Päinvastoin, pidän sitä toivottavana kehityksenä.  Ja aivan ilmeisesti vihreä ympäristöliike on tässä saanut jotain teknologista kehitystä potkittua eteenpäin. Samalla on ehkä syntynyt uusia ongelmia, mutta näinhän se usein onkin. Sitten pitää vain punnita, mitkä ongelmat ovat pahimpia, mitkä helpoimmin ratkaistavia jne.

Mainokset

3 responses to “Pari litraa sadalle kilometrille Volkkarilla

  1. Polttoainevero onhan ”kulutusta ohjaava” – teoriassa, mutta puhtaasti fiskaalinen verohan se on!
    Eli verottajan on saatava autoista tulot sitten vaikka lasipesunesteen kulutuksesta jos autojen polttoaineiden keskikulutus tippuisi dramaattisesti!

    Tykkää

    • Ilkeä näkökulma tuollainen. Saattaa vielä olla pitkälti tottakin.
      Tänään ajelin muutaman sata kilometriä kotimaisia asfalttiteitä mm. Kantin, Huttisten ja Karkkilan kautta. Siihen nähden, miten paljon autoilijoilta on veroja kupattu, on osa tiepinnoista huonossa kunnossa. Kaipa niihin pitäisi saada edes jokin korvamerkitty osuus teiden kunnossapitoon?
      Vaan jos siirrytään tyystin sähköautoihin, moottoritietkin laitettaneen hiekkapintaisiksi, koska asfalttihan tulee öljynjalostamolta.

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s