Sähköautot käyttävät superkasvihuonekaasua – haittaako se?


Kuva 1. Tesla Roaster. Kuvalähde: Wikipedia, rajaus: RJ

Kuva 1. Tesla Roaster. Kuvalähde: Wikipedia, rajaus: RJ

Inside Climate News -nettilehti on paljastamassa sähköautojen pientä likaista salaisuutta(Linkki). Sähköautojen ilmastointilaitteissa käytetään 1300 kertaa hiilidioksidia tehokkaampaa fluorattua ”kasvihuonekaasua”, joka tunnetaan mm. teknisillä nimillä R-134a ja HFC-134a. Kuvassa 2 yhdisteen 3D-malli.

Tällä erää näkisin, että kyse on pääosin vain imagotekijästä, ei todellisesta päästöongelmasta. Ilmastolaitteista työkaasu ei välttämättä edes karkaa ilmakehään ja verrattuna tavanomaisen polttomoottoriauton CO2-päästöihin määrä jää joka tapauksessa pienehköksi. Isompi imagohaitta lieneekin se, etteivät sähköautot käytännössä juurikaan vähennä globaaleja hiilidioksidipäästöjä(Linkki).

Jo kuolleen ja kuopatun Teslan sijaan olisinkin usuttamassa kaikki vihreät muovikuula-aseissa käytettyjen ponnekaasujen kimppuun. Ainkin HFC-134a on listoilla, hyvä jos ei freonien vanhoja varastoja (Red Gas).  Varokaa nyt kumminkin, ettette saa muovikuulasta päähänne.

Kuva 2. Syytteessä oleva 1,1,1,2-tetrafluorietaanimolekyyli. 3d-mallina. Lähde: Wikipedia

Kuva 2. Syytteessä oleva 1,1,1,2-tetrafluorietaanimolekyyli. pallotikkumallina. Lähde: Wikipedia

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s